spot_img
spot_img

RM1.22 bilion telah disalurkan melalui PENJANA

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Februari – Kerajaan telah meluluskan 6,404 permohonan melibatkan RM1.22 bilion di bawah skim pembiayaan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Pelan Pemulihan Ekonomi Nasional (22) yang bermula 22 Januari lalu, kata Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Skim Pembiayaan PKS Penjana, yang mempunyai peruntukan RM2 bilion, mengutamakan PKS yang tidak pernah mendapat pembiayaan bank sebelumnya.

Mengenai Skim Pemulihan Perniagaan Tekun bernilai RM100 juta untuk PKS mikro, menteri itu mengatakan telah mencapai objektifnya minggu lalu dengan memanfaatkan 14,946 PKS mikro.

- Advertisement -

“Pada masa yang sama, masih ada inisiatif pembiayaan yang tersedia di bawah objektif (mendorong perniagaan) ini seperti Penjana PKS dan Pembiayaan Pelancongan Penjana,” katanya ketika menyampaikan laporan Unit Pelaksanaan dan Penyelarasan Rangsangan Ekonomi Ke-39 (Laksana) .

Mengenai Penjana Pelancongan Pembiayaan yang melibatkan peruntukan RM1 bilion, Tengku Zafrul mengatakan terdapat 573 permohonan pembiayaan ini pada 22 Januari, di mana 277 permohonan – atau hanya kurang dari separuh – telah diluluskan dengan jumlah pembiayaan sebanyak RM55.4 juta.

Jumlah ini meningkat sedikit daripada 271 permohonan bernilai RM54.9 juta berbanding minggu sebelumnya.

- Advertisement -

Mengenai Pembiayaan Kredit Mikro Penjana di bawah Bank Simpanan Nasional, Tengku Zafrul mengatakan pada 22 Januari, sejumlah RM340 juta telah disalurkan untuk memberi manfaat kepada 10,037 PKS mikro, termasuk di sektor peruncitan dan perkhidmatan.

Sementara itu, Pembiayaan Bantuan Bumiputera berjumlah RM135.5 juta telah dikeluarkan kepada 494 PKS pada tarikh yang sama. Dana ini ditujukan untuk PKS Bumiputera yang terjejas oleh Covid-19, dengan pembiayaan antara RM100,000 hingga RM1 juta.

Mengenai peruntukan RM400 juta untuk menyokong industri pertanian dan makanan untuk petani, peternak dan nelayan, Tengku Zafrul mengatakan RM350 juta telah diperuntukkan di bawah Pembiayaan Kredit Mikro Agrobank.

Pada 22 Januari, sejumlah RM74.5 juta telah disalurkan, memberi manfaat kepada 7,012 PKS mikro pertanian – tidak ada perbezaan dari minggu sebelumnya. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img