spot_img
spot_img

Lebih banyak kawasan pendalaman dapat akses internet laju

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Februari – Pelaksanaan Jalinan Digital Negara (Jendela), yang dijadualkan selesai pada tahun 2025, akan memastikan akses Internet kepada semua rakyat Malaysia, pada tahap sambungan dan kelajuan yang berbeza.

Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek mengatakan pada tahun 2025, mereka yang berada di kawasan terpencil akan mempunyai akses ke Internet, sementara mereka di kawasan luar bandar diharapkan dapat menikmati rangkaian dan Internet mudah alih 4G akses.

Beliau bercakap sebagai tetamu program Bernama TV The Nation hari ini.

- Advertisement -

“Kesannya (di kawasan yang berlainan) mungkin berbeza antara satu sama lain, tetapi intinya adalah setiap orang akan mempunyai akses ke Internet,” katanya.

Fadhlullah mengatakan untuk tahun ini, SKMM menyasarkan untuk melengkapkan kira-kira 1.2 juta premis dan kediaman dengan sambungan gentian.

Katanya, agensi itu juga melancarkan pekerjaan untuk liputan 4G di 1,661 laman bukan komersial di kawasan luar bandar dan 937 laman web lain di kawasan komersial di seluruh negara.

- Advertisement -

Kerajaan mengumumkan pembentukan Jendela pada bulan Ogos tahun lalu untuk meningkatkan hubungan digital dan menetapkan asas negara untuk teknologi 5G.

Dasar ini akan menjadi sebahagian daripada Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) dari 2021 hingga 2025. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img