spot_img
spot_img

Lagi kumpulan industri kritik PKP 2.0

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Februari – Gabungan 43 kumpulan perdagangan di bawah gerakan yang diberi nama Industries Unite sekali lagi menyuarakan kebimbangan mengenai kekurangan rancangan pemulihan jangka panjang untuk perusahaan kecil-sederhana (PKS).

Persatuan itu mengatakan sehingga kini tidak ada penjelasan mengenai rancangan kerajaan untuk kesejahteraan ekonomi komuniti perniagaan dalam tempoh ini, walaupun perintah pergerakan pergerakan baru yang dikenali PKP 2.0 akan dilanjutkan dua minggu lagi mulai esok.

“Kami belum melihat rancangan pemulihan segera, rancangan penstabilan jangka pendek dan rancangan pemulihan jangka panjang.

- Advertisement -

“Yang kami lihat adalah pendekatan implementasi yang tidak teratur, antara kementerian terkait yang belum mempertimbangkan keperluan yang dinyatakan di atas,” kata gabungan itu dalam satu kenyataan

Kumpulan itu menambah bahawa sama sekali tidak ada data atau bukti terperinci mengenai mengapa sektor tertentu harus ditutup sementara yang lain dibenarkan untuk dibuka dan beroperasi.

“Kami mengalu-alukan langkah proaktif, tetapi ia harus didorong fakta, data dan tidak hanya bertindak balas (reaction) terhadap pandemik Covid-19, yang kita lakukan secara tidak bersungguh-sungguh,” kata kumpulan itu.

- Advertisement -

Selain itu, kumpulan tersebut mengatakan belum ada tindakan yang diambil untuk meringankan masalah yang dihadapi, dan permintaan oleh anggotanya.

“Kami mengalu-alukan pengumuman terbaru (oleh perdana menteri) mengenai pelonggaran sekatan terhadap beberapa industri hari ini, namun ada banyak lagi yang memerlukan bantuan.

“Kami meminta agar anggota kami diundang untuk terlibat dan bekerjasama dengan kerajaan untuk membuat jalan menuju pemulihan.

“Anggota kami menantikan pertemuan dengan perdana menteri paling cepat untuk membangkitkan masalah ini dan banyak perkara lain dan ingin mengadakan dialog dengan kementerian yang berkaitan,” kata kumpulan itu.

Pada hari Selasa, Industries Unite – yang ketika itu hanya merupakan gabungan 30 kumpulan – menyuarakan penentangan mereka terhadap PKP 2.0 dalam bentuk kerjasama yang jarang berlaku yang mungkin menggoncang keyakinan kerajaan dalam menangani krisis Covid-19.

Beberapa sektor ekonomi yang paling berpengaruh telah bersatu di belakang kumpulan ini untuk mengkritik perpanjangan penutupan industri, menjadikan langkah tersebut sebagai jalan mati bagi lebih banyak perniagaan dan memberi amaran kepada pengangguran yang melambung tinggi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img