spot_img
spot_img

Laporan polis terhadap Tommy Thomas oleh bekas rakan sekerja

spot_img

KUALA LUMPUR (3 Februari): Bekas peguam negara III, Datuk Mohd Hanafiah Zakaria semalam membuat laporan polis terhadap bekas Peguam Negara (AG) Tan Sri Tommy Thomas, kerana menuduh fitnah terhadap dakwaan bekas bosnya itu mengenai pengendalian SRC International Sdn Bhd perbicaraan yang melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dalam laporannya yang dilihat oleh theedgemarkets.com, Hanafiah, 60, memetik petikan dalam buku Tommy baru-baru ini yang berjudul “My Story: Justice in the Wilderness” bahawa Tommy tidak yakin bahawa Hanafiah dan Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Manoj Kurup mampu menangani perbicaraan SRC sebagai bekas Peguam Negara, mendakwa bahawa kedua-duanya merasa selesa dengan tugas pentadbiran mereka memandangkan jawatan kanan mereka di Jabatan Peguam Negara (AGC).

“Kesalahan demi kesalahan harus dihilangkan [dalam perbicaraan] … Saya menjangkakan persembahan bertaraf dunia, dan teruk dari itu tidak dapat diterima. Kesimpulannya, saya tidak dapat menemui pegawai AGC yang mempunyai pengalaman, kepakaran yang cukup, dengan kemampuan untuk bekerja secara bebas dan memimpin persiapan ketika saya tidak hadir, ”kata bekas peguam negara III yang diambil dari laporan polisnya terhadap Tommy yang dibuat di Cyberjaya.

- Advertisement -

Hanafiah mengadu bahawa dia telah membentuk pasukan pendakwaan yang hebat yang diketuai oleh Tommy sendiri, dengan pendakwa raya tambahan saat akhir, Datuk Sulaiman Abdullah juga menjadi sebahagian daripada pasukan itu.

“Dua atau tiga bulan sebelum perbicaraan dimulakan, ketika saya menjadi SGIII (peguam negara III), Tommy memberitahu saya bahawa saya perlu keluar dari pasukan pendakwaan, dan mengarahkan saya untuk tidak menyusahkan dia dan Manoj dengan pekerjaan pejabat, dan meminta saya untuk menumpukan perhatian pada kerja pentadbiran.

“Tulisan Tommy tidak benar dan mencemarkan imej saya sebagai timbalan pendakwa raya selama 33 tahun berkhidmat, seolah-olah saya malas dan tidak mampu menjalankan pendakwaan. Tommy hanya mencari kesalahan semata-mata untuk melantik peguam yang menjadi rakannya. Sebenarnya, ketidakmampuan berpunca dari dirinya sendiri, dan kemudian dia melantik Datuk V Sithambaram untuk membantunya, ”kata Hanafiah, sambil menambah bahawa dia mahu polis menyiasat perkara itu kerana telah merosakkan reputasinya dan AGC.

- Advertisement -

Hanafiah, yang kini merupakan seorang peguam, mengatakan bahawa tuduhan bahawa dia tidak mampu menangani kes berprofil tinggi seperti SRC adalah tidak benar dan memfitnahnya kerana dia memegang pelbagai jawatan sebelum jawatan terakhirnya, dan sebelum itu menangani banyak kes dan tidak pernah dikritik bahawa dia tidak cekap.

Semalam, Najib juga dilaporkan telah mengirimkan surat permintaan kepada Tommy, setelah menulisnya dalam buku tersebut mengenai satu bab mengenai pembunuhan Altantuya Shaariibuu, di mana bekas perdana menteri itu mendakwa fitnah dan menuntut ganti rugi RM10 juta dan penarikan balik kenyataan itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img