TERKINI
Bisnes Luar Negara

Jeff Bezos letak jawatan CEO Amazon

February 3, 2021 12:39 pm – Zulkiflee Azmee

(3 Februari): Ketua Pegawai Eksekutif Amazon.com Inc. Jeff Bezos akan melepaskan jawatannya pada suku ketiga 2021 dan digantikan oleh Andy Jassy, ketua unit pengkomputeran awan syarikat (cloud).

Jassy, 53, selama bertahun-tahun dilihat sebagai bakal pengganti Bezos, yang mengasaskan syarikat itu sebagai kedai buku dalam talian dari garaj rumahnya di Seattle lebih dari 25 tahun yang lalu dan kini menjadi salah salah seorang lelaki terkaya di dunia. Kemungkinan Jassy sebagai pengganti nampaknya tidak dapat dielakkan lagi apabila tahun lalu Jeff Wilke, yang merupakan ketua perniagaan pengguna dan juga dilihat sebagai calon CEO, mengumumkan dia akan meninggalkan Amazon tahun ini.

Bezos, 57, penggerak dan pengasas utama syarikat sejak penubuhannya, akan menjadi pengerusi eksekutif, kata Amazon pada Selasa semalam dalam satu kenyataan.

Peralihan itu tiba pada masanya ketika Amazon terus maju, didorong oleh penjualan tinggi mengatasi rekod di tengah-tengah pandemik dan menghasilkan sejumlah besar tunai dan keuntungan dari Amazon Web Services, yang Jassy telah membantu membina dan menguruskannya. Ketua Pegawai Eksekutif yang bakal mengganti Bezos itu, yang telah berada di Amazon sejak 1997, kemungkinan akan menjadikan syarikat itu terus berjalan seperti sekarang. Bezos juga tidak akan berada jauh, sama seperti yang dilakukan oleh Bill Gates sebagai ketua Microsoft Corp apabila meletakkan jawatan sebagai CEO.

“Apabila anda melihat hasil kewangan kami, apa yang sebenarnya anda lihat adalah hasil penemuan kumulatif jangka panjang,” kata Bezos dalam satu kenyataan. “Sekarang saya melihat Amazon sebagai syarikat yang paling inovatif, menjadikan masa yangsangat sesuai untuk peralihan ini.”

Peranan baru Bezos akan membuatnya untuk fokus pada inovasi, perkarayang sangat dia minati, tanpa dibebani oleh hpentadbiran global harian yang menjadi sasaran pemeriksaan peraturan serta undang-undang di beberapa benua dan kritikan mengenai perlakuannya terhadap pekerja dengan gaji rendah . Bezos dapat mengalihkan perhatiannya kepada idea-idea yang paling menjanjikan yang lebih menguntungkan Amazon, serta minatnya yang lain, termasuk pemilikan syarikat penerokaan angkasa lepas Blue Origin dan Washington Post, dan perjuangan alam seperti perubahan iklim. Bezos mempunyai nilai kekayaan bersih hampir $ 200 bilion, menjadikannya orang terkaya kedua di dunia di belakang Elon Musk, yang bulan lalu memotong pendapatan Bezos dan berada di tempat teratas.

Reaksi di Wall Street kebanyakannya positif, bahkan ketika Amazon beralih ke nidang lain, mereka tetap maju dan kukuh.

Pendapatan akan menjadi $ 100 bilion hingga $ 106 bilion pada suku yang berakhir pada bulan Mac tahun ini, kata syarikat yang berpangkalan di Seattle pada Selasa semalam dalam satu kenyataan. Amazon mengunjurkan pendapatan operasi AS $ 3 bilion hingga AS $ 6.5 bilion. Penganalisis, secara purata, menganggarkan keuntungan AS $ 6.07 bilion dari penjualan AS $ 95.72 bilion, menurut data yang dikumpulkan oleh Bloomberg.

Peruncit dalam talian melaporkan penjualan suku keempat melonjak 44% menjadi AS $ 125.6 bilion, mengalahkan anggaran purata penganalisis sebanyak US $ 119.7 bilion. Pendapatan AS $ 14.09 sesaham, berbanding dengan unjuran penganalisis sebanyak AS $ 7.34. Sahamnya sedikit berubah dalam perdagangan pasca pasaran.

Namun, pelabur tetap memperhatikan kenaikan perbelanjaan Amazon. Kos yang berkaitan dengan Covid-19, yang merangkumi kehilangan produktiviti kerana jarak sosial serta meningkatkan pembersihan di seluruh gudang dan pusat perkapalannya, akan menambahkan perbelanjaan sebanyak AS $ 2 bilion pada suku semasa, kata Amazon.

Jassy, ​​yang bertugas sebagai penasihat teknikal Bezos pada awal kerjayanya, sama acuan seperti bosnya, kata bekas rakan sekerjanya. Dia lebih suka membuat keputusan berdasarkan data dan meletakkan pelanggan sebagai pusat pemikiran syarikat. Jassy juga dikenali sebagai pengurus mikro sesekali pada projek yang dekat di hatinya, satu lagi sifat yang sama dengan Bezos. Rakan sekerja terkesan dengan kemampuannya untuk mengingat kembali butiran kecil mengenai projek dari perbincangan lama.

Kenaikan Jassy menjadi CEO mungkin merupakan berita buruk bagi syarikat seperti Oracle Corp, Microsoft dan Google yang bersaing dengan Amazon dalam pengkomputeran awan (cloud data), kata Sucharita Kodali, seorang penganalisis di Forrester.

“Andy Jassy selama hampir dua dekad sekarang telah menumpukan perhatian pada sisi AWS Amazon,” katanya. “CEO baru itu akan memberi tumpuan kepada ‘bayi’ mereka. Sekiranya saya dari Oracle atau Google atau Microsoft, saya akan lebih gementar. “

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid