spot_img
spot_img

Belia perlu kuasai perubahan teknologi agar kekal relevan

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Feb  — Kalangan rakyat Malaysia khususnya Bumiputera yang menguasai pengetahuan serta kemahiran teknologi tepat, mempunyai kelebihan untuk mendapat kerja ketika tempoh sukar pandemik COVID-19 berikutan tindakan kebanyakan sektor mempercepatkan aspek digitalisasi masing-masing.

Sehubungan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (Yayasan Peneraju) Mohd Muzzammil Ismail berkata adalah wajar bagi golongan itu bertindak meningkatkan kemahiran atau dilatih agar lebih cekap, berpengetahuan serta mahir dalam aspek berteraskan data.

Menurutnya, ini penting kerana tiada sebarang gambaran tepat mengenai apa yang bakal dihadapi oleh generasi milenial dan siswazah pada masa hadapan, terutama dengan peningkatan bilangan penganggur, didorong oleh langkah majikan mengutamakan penggunaan automasi yang mengambil alih tugas manusia.

- Advertisement -

“Mereka perlu bersedia berdepan hakikat bahawa kerja idaman mereka mungkin tidak lagi wujud di masa depan. Oleh itu, mereka perlu bangkit untuk berubah dan mendalami kemahiran dan memberi respons terhadap perubahan yang berlaku,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan mengenai perkongsiannya di Forum Kewangan, Perbankan dan Pelaburan (FBI) Profesional Peneraju 2021 secara maya, hari ini.

Lebih 400 orang menyertai forum itu termasuk kalangan penerima manfaat Yayasan Peneraju sedia ada dan baharu termasuk daripada program Penganalisis Kewangan Bertauliah Profesional Peneraju (CFA), program Pengurus Risiko Kewangan Profesional Peneraju (FRM) dan empat program baharu iaitu Pengamal dan  Penasihat Syariah Bertauliah, Jurubank Bertauliah, Juruaudit Dalaman Bertauliah dan Pemasar Digital Institut Pemasaran Bertauliah Profesional.

- Advertisement -

Mohd Muzzammil berkata Malaysia ketika ini kekurangan bilangan CFA dan FRM dengan hanya 800 CFA dan 93 FRM berdaftar dengan masing-masing hanya 115 dan 15 orang daripadanya adalah Bumiputera.

“Yayasan Peneraju sentiasa menekankan kepentingan untuk melahirkan generasi masa depan yang serba lengkap dan bersedia untuk menyumbang kepada sosioekonomi negara kita,” katanya.

Yayasan Peneraju merupakan agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri dan diberi mandat untuk meningkatkan kualiti, kuantiti dan kesesuaian bakat Bumiputera dalam ekonomi berpendapatan tinggi melalui program pensijilan akademik, vokasional, profesional serta pakar.

Sejak penubuhannya sembilan tahun lepas, ia telah mewujudkan lebih 35,000 modal insan terutama golongan belia dalam pelbagai bidang melalui 261 program pembiayaannya selain mengagihkan peruntukan sebanyak RM716 juta.

Maklumat mengenai penawaran program pembiayaannya boleh diperolehi menerusi www.yayasanpeneraju.com.my

— BERNAMA

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img