spot_img
spot_img

Perang kluster UMNO

spot_img

APA kemungkinan keputusan ‘perang’ dalaman Umno : Kita panggil Perang Clusters?

Pertama, mari kita kenal pasti kelompok-kelompok ini.

“Kluster mahkamah” (kelompok mahkamah) terdiri daripada pemimpin Umno yang menghadapi tuduhan rasuah di mahkamah. Bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berada di kumpulan ini.

- Advertisement -

Kumpulan ini ingin memutuskan hubungan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU). Ia mendakwa bahawa parti yang dipimpin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin merosakkan kelangsungan hidup Umno. Mereka juga mahu berundur dari kerajaan Perikatan Nasional untuk PRU15 dapat diadakan.

“Kluster kabinet” (kumpulan kabinet) terdiri daripada ahli parlimen Umno di dalam Kabinet Perikatan Nasional. Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa mengetuai kluster ini.

Mereka mahu bekerjasama dengan Bersatu. Ia berpendapat bahawa Umno mesti menjadi sebahagian daripada pasukan yang menang (Bersatu dan PAS) pada PRU15.

- Advertisement -

Namun, tidak semua pemimpin Umno yang menghadapi kes mahkamah dalam kluster mahkamah dan tidak semua menteri Umno berada di kluster kabinet.

“Kluster kabinet dilihat sebagai pengkhianat oleh kluster mahkamah kerana menyokong Bersatu sementara kluster kabinet mendakwa bahawa kluster mahkamah hanya ingin menyelamatkan diri mereka sendiri (dari kes mahkamah) dengan menjalin hubungan dengan (Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, ”kata ketua kumpulan penyelidik politik dan tadbir urus Universiti Teknologi Malaysia, Mazlan Ali.

“Kluster bukan mahkamah dan kluster bukan kabinet” terdiri daripada pemimpin Umno yang tidak menghadapi kes mahkamah dan tidak berada dalam kabinet. Kluster ini diketuai oleh Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan, yang terkenal sebagai Mat Hasan.

Mazlan memanggil kumpulan Mohamad sebagai Reformasi Umno (reformasi).

“Mereka mahu parti itu melakukan reformasi. Mereka tidak menentang secara terbuka kedua-dua kluster itu, tetapi mereka mahu Umno dipimpin oleh generasi pemimpin baru, “katanya.” Tetapi falsafah mereka sama dengan kluster akhir kerana mereka tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu. ”

Menurut Mazlan, ada kemungkinan kluster bukan mahkamah dan kluster bukan kabinet mungkin bekerja dengan selamat (play safe).

“Mat Hasan berhati-hati kerana dia tahu jika ada pertarungan antara ketiga kelompok itu, kumpulannya boleh kalah. Mat Hasan sendiri tidak dapat menandingi populariti Najib dan Zahid dalam Umno, ”katanya.

Mazlan berpendapat bahawa kluster dari pasukan Mat Hasan juga mempunyai pengaruh kuat dalam Umno. Tidak akan mudah bagi kluster kabinet untuk mendorong mereka untuk bersama, dia berkata: “kluster kabinet tidak kuat. Satu-satunya yang vokal ialah Annuar. ”

Mazlan juga mengatakan penjenamaan bossku Najib kuat. Ahli Parlimen Pekan itu terkenal di kalangan akar umbi Umno walaupun pada bulan Julai 2020 Mahkamah Tinggi mendapati dia bersalah atas tujuh tuduhan yang berkaitan dengan penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd sebanyak RM42 juta.

“Pengaruhnya masih kuat. Walaupun Najib tidak mempunyai kedudukan dalam Umno, dia boleh membuat kemunculan semula politik. Tidak mustahil dia akan kembali sebagai presiden Perdana Menteri Umno, ”katanya.

Penganalisis politik Azmi Omar mengakui bahawa bossku bukan sahaja popular di akar umbi Umno tetapi juga orang ramai dengan catatan Facebooknya mengenai idea praktikal mengenai Covid-19 dan ekonomi. Namun, tidak dapat dipastikan ia akan diterjemahkan menjadi undian sekiranya dia melakukan kemunculan semula politik.

Mazlan berpendapat berdasarkan pemilihan Umno pada tahun 2018 setelah kehilangan kuasa dalam kerajaan Persekutuan, kluster mahkamah akan dapat mengekalkan kedudukan parti mereka.

“Akar umbi Umno tidak melihat faktor rasuah untuk menolaknya. Rasuah bukan pantang larang dalam parti, ”katanya.

Sekiranya terdapat pertandingan antara Najib dan Ahmad Zahid menentang Annuar, Azmi percaya bahawa pemimpin kluster kabinet akan kalah.

“Annuar kalah ketika bertanding merebut jawatan timbalan presiden pada tahun 2018. Zahid adalah orang yang menariknya dan memberikannya jawatan setiausaha agung Umno dan kemudian setiausaha agung Barisan Nasional. Namun, Annuar tiba-tiba menentang Zahid. Dalam Umno, anda tidak boleh melakukan itu, “katanya.

Dalam pemilihan Umno, Mazlan meramalkan bahawa pemimpin dalam kluster mahkamah boleh menang berdasarkan keputusan pemilihan parti 2018. Ahmad Zahid menang sebagai presiden parti sedangkan Annuar tewas dalam pemilihan jawatan timbalan presiden.

Bagaimanapun, Azmi percaya bahawa pertembungan antara kluster mahkamah dan kluster kabinet tidak akan dapat diselesaikan dalam pemilihan Umno. Ada kemungkinan PRU15 akan diadakan sebelum pemilihan parti, katanya.

Mazlan percaya bahawa sebilangan besar Umno berpendirian dengan kluster  mahkamah kerana kedua-duanya mempunyai halatuju (arah) yang sama iaitu mereka mahu parti itu memutuskan hubungan dengan Bersatu. Akar umbi parti melihat kluster kabinet sebagai pengkhianat kerana mahu mengorbankan Umno demi kedudukan kabinet mereka, katanya.

Namun, Azmi berpendapat bahawa akar umbi tidak mempunyai arahan yang jelas dari kepimpinan parti.

“Belum ada perhimpunan agung, dan tidak ada ucapan dasar dari presiden atau usul dari parti yang akan menetapkan agenda untuk tahun berikutnya,” katanya.

“Paling tepat, akar umbi Umno benar-benar keliru kelompok mana yang baik untuk parti. Tetapi perkara akan menjadi lebih jelas apabila kes rasuah Zahid sampai pada keputusan akhir. ”

Sebaliknya, Mazlan tidak menganggap bahawa hukuman bersalah akan memberi kesan negatif kepada pemimpin Umno.

“Itu tidak mempengaruhi populariti Najib dalam Umno walaupun Mahkamah Tinggi menganggapnya bersalah,” katanya.

Mazlan berkata, akar umbi percaya pemimpin parti didakwa di mahkamah kerana konspirasi oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengakhiri karier politik mereka.

“Kluster mahkamah juga telah memberitahu kluster kabinet bahawa jangan berfikir bahawa mereka tidak korup hanya kerana mereka tidak mempunyai kes mahkamah,” katanya.

Umno: Keputusan akhir akan menjadi drama politik yang mesti ditonton.

 

Philip  Golingai

Philip Golingai

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img