spot_img
spot_img

62 rakyat Malaysia terlibat dalam percubaan Vaksin

spot_img

SUNGAI PETANI: Malaysia telah melangkah setapak maju lagi dalam memerangi wabak Covid19 dengan kumpulan pertama dari 62 rakyat Malaysia diberi vaksin Covid-19 yang dikembangkan oleh Institut Sains Biologi China Institut Biologi Perubatan China (IMBCAMS).

Diadakan di Pusat Penyelidikan Klinikal (CRC) Hospital Sultan Abdul Halim di sini semalam, separuh daripada sukarelawan menerima zarah virus yang tidak aktif SARS-CoV-2 sementara selebihnya diberi (sesuatu bahan atau rawatan dengan tiada kesan terapeutik aktif. Placebo boleh diberikan kepada penerima yang dalam usaha ‘menipunya’ bahawa penerima tersebut menerima rawatan yang aktif, tetapi sebenarnya tidak).

Peniaga online Adam (nama sebenarnya tidak dinyatakan seperti yang dinasihatkan oleh Kementerian Kesihatan), 33, adalah yang pertama di Malaysia yang mendapat vaksin, yang menjalani Fasa 3 ujian klinikalnya.

- Advertisement -

Adam berkata, dia berharap penyertaannya dalam percubaan dapat membantu membuktikan keberkesanan vaksin.

“Kita sangat memerlukan vaksin kerana kes-kesnya terus meningkat. Beberapa rakan saya juga dijangkiti.

“Begitu banyak negara yang mengutamakan vaksinasi kerana satu-satunya cara untuk mengatasi Covid-19 adalah melalui vaksinasi,” katanya.

- Advertisement -

Pelajar kolej Fitri, 19, mengatakan bahawa dia mendaftar untuk percubaan dengan alasan yang sama seperti Adam.

Dengan berharap dia telah menerima dos yang sebenarnya, dia berkata: “Oleh kerana vaksin ini dipersetujui oleh Jawatankuasa Kajian dan Etika Perubatan, saya yakin sepenuh terhadapnya.”

Seorang lagi pelajar kolej, Pooja, 19, pergi jauh dari Butterworth untuk mendapatkan suntikan itu.

“Saya hanya melakukan sebahagian kecil untuk negara saya. Ayah saya adalah bekas tentera yang mengajar kami untuk tidak ragu-ragu sekiranya kami dipanggil untuk berkhidmat untuk negara.

“Saya mendaftar untuk percubaan setelah mengetahui tentang ketersediaan slot,” katanya.

Ketua CRC Hospital Sultan Abdul Halim Dr SL Vijaya Kumar mengatakan bahawa pusat itu adalah yang pertama dari sembilan hospital di bawah Kementerian Kesihatan yang melakukan kajian klinikal kerana itu adalah yang pertama yang menyelesaikan pemeriksaan dasar dan pengambilan pekerja.

“Kami bernasib baik kerana kesemua 62 pemohon yang mendaftar berasal dari pelbagai latar belakang dan lulus ujian perubatan tiga hari lalu.

“Dalam kajian double-blind ini, tidak seorang pun dari mereka akan mengetahui apa yang mereka terima.

“Mereka akan mendapat dos berikutnya dalam masa dua minggu dan akan kembali untuk pemeriksaan susulan dalam masa enam minggu.

“Selepas itu, akan ada wawancara lanjutan melalui telefon selama setahun,” katanya.

60 sukarelawan lain akan mendapatkan suntikan di hospital hari ini, diikuti oleh lebih banyak sukarelawan pada minggu-minggu akan datang.

Dr Vijaya mengatakan mereka berharap dapat merekrut sekitar 375 sukarelawan untuk percubaan pada akhir Februari.

Pemangku pengarah hospital, Dr Mohamed Ali Mohamed Nadhar Khan, berkata mereka gembira terpilih bekerjasama untuk percubaan ini.

“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua sukarelawan yang telah mengambil bahagian,” katanya.

Malaysia adalah negara pertama di luar China yang menjalankan percubaan untuk vaksin Covid-19 yang tidak aktif.

Sebelum ini, IMBCAMS telah menjalankan percubaan Tahap 1 dan 2 di China.

Percubaan Fasa 3 yang sama juga akan dilakukan di Brazil.

Menurut Kementerian Kesihatan, Fasa 1 dan 2 ujian klinikal vaksin menunjukkan reaksi imun yang signifikan terhadap antigen SARS-CoV-2 tanpa kesan sampingan yang serius.

Kementerian Kesihatan mengatakan inisiatif kolaborasi antara kerajaan Malaysia dan China melalui IMBCAMS akan membantu menghasilkan bukti saintifik dalam pengembangan vaksin SARS-CoV-2, yang menggunakan platform tidak aktif yang terbuat dari virus yang terbunuh melalui proses fizikal atau kimia dan tidak berpotensi menyebabkan penyakit.

Lapan hospital lain yang terpilih untuk menjalani percubaan Fasa 3 adalah Hospital Sungai Buloh, Hospital Ampang, Hospital Raja Permaisuri Bainun, Hospital Taiping, Hospital Pulau Pinang, Hospital Seberang Jaya, Hospital Sultanah Bahiyah dan Hospital Umum Kuching.

Lebih daripada 7,000 orang awam telah menyatakan minat untuk menyertai percubaan ini, kata Kementerian Kesihatan.

Dari jumlah tersebut, 3,000 dipilih, separuh daripadanya akan menerima dua dos vaksin tidak aktif sementara separuh lagi akan menerima dua dos placebo.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img