TERKINI
Bisnes BIZ

PROTON mahu ganda eksportnya dalam 12 bulan

January 30, 2021 1:28 pm – Zulkiflee Azmee

KUALA LUMPUR, 29 Jan – Proton Holdings Bhd menyasarkan untuk menggandakan penjualan eksportnya untuk 12 bulan ke depan, dengan anggapan bahawa aktiviti eksport tidak terlalu terhalang oleh sekatan kerana wabak Covid-19 global.

Sasaran itu ditetapkan setelah banyak aktiviti pada bulan Disember 2020, termasuk permulaan operasi yang terbantut sepenuhnya di Kenya dan pelancaran Proton X70 di Pakistan yang menyaksikan penjualan eksport berakhir tahun ini dengan peningkatan hampir 50 peratus berbanding penjualan domestik yang meningkat 8.8 peratus.

“Mempelopori pengembangan akan menjadikan model Proton paling popular, iaitu Proton Saga, diikuti oleh Proton X70 dan Proton X50 karena mereka secara beransur-ansur diperkenalkan ke lebih banyak pasaran luar negera,” katanya dalam sebuah pernyataan hari ini.

Pengarah penjualan antarabangsa, Steven Xu berkata, Proton perlu memperluas pengkalan pelanggannya dan mencari penjualan di negara lain agar dapat berkembang di masa depan, sementara memimpin penjualan di pasaran domestik sebagai keutamaan.

“Pasaran eksport adalah sebahagian yang penting dari tujuan jangka panjang Proton untuk menjadi jenama automotif terlaris ketiga di Asean menjelang 2027,” katanya.

Dia menyatakan bahawa syarikat automotif telah berjaya meningkatkan jumlah eksportnya, memasuki pasaran baru seperti Kenya dan melancarkan Proton X50 di Brunei hampir dua bulan setelah pelancaran pertama di Malaysia, oleh itu terdapat banyak perkara positif yang harus diambil pada tahun baru.

“Proton Saga tetap menjadi model yang popular di banyak negara kerana ketahanan, praktikal dan nilai bagi wang tetapi untuk meningkatkan citra jenama kami, penting untuk model baru kami juga dieksport,” katanya.

Mengenai kerjasama dengan rakan kongsi asing, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Roslan Abdullah mengatakan rangkaian produk terbarunya dan yang dikembangkan bersama dengan Geely memberikan peluang dengan membuka pemilikan ke lebih banyak negara dan mencari pasaran siap di banyak negara.

“Dengan bekerjasama dengan rakan kongsi asing, kami berhasrat untuk menyampaikan tawaran yang konsisten di semua pasaran eksport kami dan akhirnya, ini akan memudahkan jenama untuk membangun jenamanya di lebih banyak negara,” tambahnya. – Bernama

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid