spot_img
spot_img

Angka kes naik kerana laporan lewat – Covid19

spot_img

KUALA LUMPUR, 30 Jan – Lonjakan jangkitan baru Covid-19 di Selangor semalam adalah disebabkan oleh kes yang berlanjutan, kata Datuk Seri Amirudin Shari hari ini.

Malaysia mencapai 5,725 kes Covid-19 semalam – kenaikan tertinggi setakat ini. Selangor sahaja menyumbang 3,126 kes kepada keseluruhan negara.

Menteri Besar Selangor mengatakan, kebanyakan kes yang menyumbang kepada penangguhan adalah hasil pemeriksaan saringan koronavirus yang dilakukan di kilang, penjara, juga dari klinik dan hospital swasta yang tidak dilaporkan dalam “masa nyata”.

- Advertisement -

Dia menambah bahawa beberapa kes bahkan berlaku sejak 10 hari yang lalu.

“Untuk mengatasi masalah ini, JKNS (Jabatan Kesihatan Negeri) akan mengumpulkan klinik atau hospital swasta yang tidak melaporkan kes positif pada hari yang sama melalui sistem maklumat Makmal Kesihatan Awam (SIMKA),” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Amiruddin berkata kilang-kilang telah dikenal pasti sebagai sumber tempat kerja terbesar di mana Covid-19 merebak semasa mesyuarat jawatankuasa khas mengenai keselamatan yang dipengerusikannya semalam.

- Advertisement -

Dia menambahkan bahawa kerajaan negeri akan melakukan kempen penyaringan yang diberi nama “Mencegah Wabak di Tempat Punca” (POIS-Preventing Outbreak at Ignition Site) untuk memutuskan rangkaian jangkitan di tempat kerja dan akan melibatkan JKNS, Selgate Corporation Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat kesihatan dan perubatan sepenuhnya- dimiliki oleh bahagian pembangunan negeri, semua majlis tempatan di Selangor, dan Persekutuan Pengilang Malaysia.

Beliau tidak memberikan maklumat lebih lanjut mengenai kempen tersebut.

Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya satu pengeluar  roti yang berpangkalan di Selangor, The Italian Baker Sdn Bhd yang menghasilkan jenama Massimo Bread telah mengumumkan penutupan sementara terhadap operasinya berikutan kenaikan Covid-19.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img