spot_img
spot_img

PM dikemukakan tuntutan saman

spot_img

KUALA LUMPUR (18 Jan): Bekas pemimpin Umno, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan telah mengemukakan saman terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang mempersoalkan kesahihannya untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat di negara ini.

Dengan mendakwa bahawa Muhyiddin telah kehilangan kepercayaan majoriti Ahli-ahli Parlimen, Khairuddin mendakwa Muhyiddin tidak dapat menasihati Raja sebagai perdana menteri lagi.

Dalam surat panggilan awal yang diajukan di Mahkamah Tinggi, Khairuddin ingin mahkamah memutuskan apakah deklarasi darurat yang diminta oleh Muhyiddin dilakukan “dalam penipuan undang-undang” kerana beliau telah memberikan nasihat kepada Raja setelah menduga akan kalah kepercayaan Dewan untuk kekal menjadi perdana menteri.

- Advertisement -

Beliau juga mendakwa bahawa mesyuarat Kabinet yang dipengerusikan oleh Muhyiddin, ketika diputuskan bahawa dia akan menasihati Raja mengenai keadaan darurat, adalah haram dan tidak mengikut perlembagaan.

Khairuddin, penyokong kuat bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohammad, juga menyifatkan penggantungan Parlimen sehingga 1 Ogos (di bawah perisytiharan darurat) sebagai tidak mengikut perlembagaan dan tidak sah.

“Kami hanya mempersoalkankan kesahihan Muhyiddin sebagai perdana menteri dan apakah dia berada dalam posisi sah untuk menasihati Agong mengenai darurat,” kata peguam Khairuddin Muhammad Rafique Rashid Ali kepada theedgemarkets.com.

- Advertisement -

Dalam kenyataan media, bekas pemimpin Umno itu mengatakan dia mengajukan tindakan untuk memaksa mahkamah memutuskan apakah perdana menteri, yang didakwa kehilangan sokongan majoriti di Dewan Rakyat, memiliki “locus standi” untuk menasihati Raja.

“Seorang perdana menteri, yang telah kehilangan sokongan dari majoriti anggota parlimen, seharusnya tidak bertindak sedemikian. Ini bertentangan dengan amalan demokrasi kita, ”katanya.

“Perdana Menteri terburuk” seperti ini tidak boleh ditetapkan dalam demokrasi, tambahnya.

Pada 12 Januari, Agong mengisytiharkan darurat atas nasihat perdana menteri, yang akan berakhir pada 1 Ogos atau tarikh lebih awal bergantung kepada keadaan Covid-19 di negara ini.

Langkah itu dipersoalkan oleh banyak individu dan kumpulan-kumpulan, dengan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengatakan bahawa beliau akan mencabar pengisytiharan darurat di mahkamah.

“Saya telah mengumumkan niat kami untuk memohon kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mempertahankan Perlembagaan dan hak-hak rakyat. Pada masa yang sama, pasukan undang-undang kami telah diperintahkan untuk menyiapkan permohonan untuk mencabar keputusan perdana menteri dan kerajaan, ”katanya dalam catatan Facebooknya semalam.

S Kanagaraju – The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img