spot_img
spot_img

“Ya, pemimpin atasan UMNO ada jumpa DAP”- Annuar Musa

spot_img

KUALA LUMPUR, 11 Jan – Bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Tan Sri Annuar Musa mengulangi hari ini dakwaannya bahawa ahli majlis tertinggi Umno bertemu dengan pemimpin parti pembangkang, DAP.

Semasa wawancara dengan TV Pertiwi, Ahli Parlimen Ketereh mendakwa bahawa beberapa pemimpin UMNO bertemu dengan Anthony Loke dari DAP.

“Saya tidak bermaksud untuk mendedahkan perkara itu. Cukup untuk saya katakan bahawa saya telah menerima maklumat yang disahkan, dan ini telah diakui oleh orang yang berkenaan, bahawa di luar keputusan parti, ada pemimpin dari peringkat atas yang terlibat dalam pertemuan dengan Anthony Loke dari DAP, “Katanya ketika ditekan untuk mendapatkan maklumat mengenai perkara yang Annuar telah disebutkan dalam sidang akhbar sebelum ini, setelah dipecat sebagai Setiausaha Agung dalam BN.

- Advertisement -

Annuar mengatakan bahawa keputusan untuk bertemu dengan DAP semestinya perlu dibincangkan terlebih dahulu dengan pemimpin partinya termasuk dirinya kerana ketika itu beliau adalah setiausaha agung.

“Tetapi itu tidak pernah berlaku.

“Mereka adalah dari kalangan majlis tertinggi Umno,” katanya, ketika ditanya siapa yang bertemu dengan Loke.

- Advertisement -

Namun, beliau tidak memberi nama.

“Saya tidak mahu membuat tuduhan. Kami semua masih berkawan. Saya hanya berminat untuk memberikan fakta dan kebenaran sahaja.

“Saya tidak mahu membuat tuduhan terhadap sesiapa pun,” katanya ketika ditanya apakah ini adalah sebahagian daripada rancangan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk membentuk pakatan kerajaan baru dengan DAP.

Annuar menambah bahawa hubungannya dengan Zahid juga “berjalan seperti biasa”, bahawa dia menerima nasibnya dan tidak pernah mengejar jawatan itu.

Dalam sidang media minggu lalu, Annuar menuduh Ahmad Zahid bersekongkol dengan presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Annuar mendedahkan bahawa dia menyedari beberapa kejadian yang melibatkan Ahmad Zahid bersekongkol dengan pihak luar adalah tidak selaras dengan keputusan yang dibuat oleh majlis tertinggi parti.

Dia mendakwa Ahmad Zahid telah memberikan tawaran “hitam putih” kepada Anwar, dalam usaha yang terakhir untuk menjatuhkan kerajaan PN dan mengadakan rundingan dengan DAP untuk membentuk “gabungan politik” baru tanpa pengetahuan ahli parlimen Umno.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menolak tuduhan itu dan memberitahu Annuar untuk tidak mengheret DAP ke dalam pertengkaran politiknya dengan Umno.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img