spot_img
spot_img

Kerajaan perlu cari langkah jangka panjang perangi Covid19, bukan PKP semata-mata

spot_img

KUALA LUMPUR, 11 Jan – Pentadbiran Muhyiddin mesti merumuskan langkah-langkah jangka panjang untuk menahan Covid-19 dari merebak di Malaysia, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah kerajaan mengumumkan kembalinya perintah kawalan pergerakan  (PKP) bermula dari hari Rabu.

Sambil mengakui bahawa penutupan itu akan memberi sedikit kelegaan kepada barisan depan perubatan, Anwar mengatakan bahawa rancangan tindakan komprehensif diperlukan untuk mengawal negara dengan selamat dari wabak tersebut.

“Seperti yang saya katakan sebelumnya, kerajaan harus mencari langkah jangka panjang dan lebih efektif untuk membendung wabak seperti pengujian besar-besaran, dan sistem penjejak yang lebih efektif daripada aplikasi MySejahtera,” kata Anwar dalam sebuah pernyataan.

- Advertisement -

“Saya juga mendesak kerajaan untuk bersikap telus dengan data dan membantu semua pihak untuk memahami di mana titik panas yang sebenarnya, terutama ketika melibatkan kelompok pekerja asing.”

Antara lain, presiden PKR menyatakan bahawa sementara Kementerian Kesihatan mengatakan bahawa ia sedang mengkaji pengujian bersama, ia belum mengeluarkan petunjuk mengenai bagaimana ini dapat dicapai.

Negara-negara lain telah menunjukkan bahawa langkah-langkah tambahan selain dari PKP adalah satu-satunya cara yang berkesan untuk mengawal penyebaran penyakit ini, katanya.

- Advertisement -

Anwar juga mengatakan bahawa kerajaan mesti memastikan bahawa tidak ada double standard yang akan diterapkan dalam hal menguatkuasakan PKP, dengan jelas merujuk kepada pemimpin kerajaan yang sebelumnya bebas dari hukuman walaupun telah jelas bukti pelanggaran prosedur operasi standard PKP.

Anuar mengingatkan juga bahawa PKP semestinya akan menimbulkan kepayahan kewangan kepada perniagaan dan rakyat Malaysia, Anwar mengatakan bahawa kerajaan mesti segera menyediakan bantuan sekurang-kurangnya RM500 juta untuk menampung kedua-duanya selama dua minggu ini.

Pemimpin Pembangkang itu juga mengingatkan kerajaan bahawa sebahagian besar negara sedang menghadapi banjir besar ketika ini, yang menurutnya memerlukan perhatian segera seperti pandemik Covid-19.

“Ini adalah masa untuk kepemimpinan dan kerajaan harus naik setelah berbulan-bulan tidur dan membiarkan keadaan semasa berlalu. Rakyat memerlukan kepimpinan yang kuat. Rakyat berhak mendapat kepimpinan yang kuat, ”katanya.

Seperti yang dijangkakan, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin semalam mengumumkan bahawa PKP yang merosakkan ekonomi akan kembali di lima negeri dan tiga wilayah persekutuan kerana kadar jangkitan Covid-19 yang melarikan diri di Malaysia.

Perdana menteri mendedahkan bahawa sistem kesihatan negara hampir “musnah” dan oleh sebab itu PKP dibenarkan untuk mencegah jangkitan Covid-19 yang meluas dari hospital awam di Malaysia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img