spot_img
spot_img

Ahmad Jazlan letak jawatan

spot_img

KUALA LUMPUR, 5 Jan – Ahli Parlimen Machang, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata, dia meletakkan jawatan sebagai pengerusi Lembaga Kelapa Sawit Malaysia (MPOB) semalam kerana ‘prinsip’.

Katanya, ia juga disebabkan oleh desakan ahli akar umbi Umno Kelantan agar parti itu menamatkan kerjasama politik dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

“Peletakan jawatan saya tidak dipaksa, saya juga tidak dipengaruhi oleh individu atau pihak lain. Saya melakukannya kerana ia adalah perkara yang wajar dilakukan, ”kata Ahmad Jazlan semasa wawancara di NR Channel TV.

- Advertisement -

Bercakap kepada moderator Mohammad Rafi Awang Kechik, dia mengatakan bahawa permulaan keputusannya bermula pada pertengahan tahun lalu ketika mesyuarat cawangan dan bahagian Umno Kelantan sedang diadakan.

“Saya memantau situasi sebagai ketua jawatankuasa perhubungan Umno Kelantan, terutama memerhatikan pendapat ahli akar umbi dan apa yang mereka fikirkan mengenai keadaan politik hari ini.

“Di Kelantan, ada 14 bahagian. Dengan pengecualian Tanah Merah yang tidak dapat mengadakan mesyuarat kerana ditangguhkan, semua 13 yang lain berjaya bertemu dan berbincang. Hebatnya, kebetulan bahawa 12 dari 13 bahagian mempunyai naratif yang sama untuk dikemukakan sebagai gerakan, ”kata Ahmad Jazlan.

- Advertisement -

Gerakan utama cawangan dan bahagian adalah bahawa Umno perlu memutuskan sama sekali kerjasama politiknya dengan Bersatu, yang menurutnya termasuk anggota bahagiannya sendiri di Machang.

“Sebagai ketua penghubung negeri, saya yakin dengan kesedaran bahawa pelantikan saya sebagai ketua MPOB bermotivasi politik. Oleh itu, saya diberikan dengan dua pilihan, iaitu jawatan dan pangkat saya sebagai ketua, atau tugas dan tanggungjawab saya kepada Umno dengan akar umbi.

“Jadi setelah saya berjaya menguruskan urusan saya semalam, saya meninggalkan Kelantan untuk bertemu dengan menteri industri perladangan dan komoditi (Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali) di pejabatnya. Tetapi saya faham dia terperangkap dalam perjalanan ke KL kerana banjir, jadi saya menyerahkan surat peletakan jawatan saya kepada pegawainya, ”kata Ahmad Jazlan.

Dia menambahkan bahawa tidak ada orang lain selain anggota keluarganya yang tahu akan niatnya untuk mengundurkan diri, dan bahawa dia hanya memberitahu media setelah surat itu diserahkan.

“Kita tidak boleh mengabaikan kenyataan bahawa pelantikan saya berdasarkan politik, kerana presiden Bersatu dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melantik saya ke jawatan itu. Bagi saya, ini adalah soal menjaga prinsip dan kehormatan Umno.

“Pada dasarnya ia adalah masalah meletakkan prinsip di atas pertimbangan politik. Saya akan membuat keputusan yang sama walaupun jawatan menteri, apalagi sebagai ketua GLC, ”kata Ahmad Jazlan.

Dia sebelum ini berkhidmat sebagai timbalan menteri pembangunan luar bandar dan wilayah, bersama Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, dari 2013 hingga 2018.

Ketika ditanya apakah Umno mengabaikan keselamatan masyarakat dengan mendesak pilihan raya umum dini, Ahmad Jazlan membantah dengan mengatakan bahawa demi kepentingan Umno menuntut pilihanraya diadakan.

“Apa yang kita lihat hari ini adalah kerajaan yang tidak stabil, yang majoritinya terlalu kecil. Bukan hanya meningkatkan rasa tidak selesa, tetapi masalah keyakinan juga dipertaruhkan.

“Saya merujuk pada keyakinan orang lain dari luar negara, seperti terjadinya penurunan pelaburan langsung asing. Pelabur tidak akan mahu datang ke sini, kerana keadaan kerajaan yang tidak stabil, ”katanya.

Peletakan jawatan Ahmad Jazlan berkuat kuasa hari ini. Beliau dilaporkan mengatakan bahawa dia bersedia untuk mengundurkan diri sebagai ketua MPOB sekiranya kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak membubarkan Parlimen pada akhir bulan ini.

Awal hari ini, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin mengatakan bahawa dia akan mematuhi arahan dari Majlis Tertinggi Umno berkenaan dengan kedudukan parti itu dalam PN.

Dia menambah bahawa dia akan berhenti dari jawatan Kabinetnya jika MT UMNO memerintahkan untuk melakukannya.

Sebahagian besar bahagian-bahagian parti UMNO di seluruh negara telah mengadakan persidangan perwakilan tahunan mereka dari hari Jumaat hingga Ahad (1 hingga 3 Januari) di mana usul untuk menolak kerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya ke-15 telah dipersetujui.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Majlis Tertinggi akan bersidang esok, dengan mesyuarat agung tahunan parti itu dijangka berlangsung pada akhir bulan di mana usul itu akan dibincangkan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img