TERKINI
Bisnes BIZ

Manusia terkaya baru di Asia

January 5, 2021 11:18 am – Aiman Shahar

(12 Dis): Zhong Shanshan adalah seorang jutawan senyap yang jarang disebut di akhbar.

Kini, setelah menjalani karier yang luar biasa yang merangkumi kewartawanan, pertanian cendawan dan penjagaan kesihatan, dia menjadi orang terkaya di Asia, mengalahkan Mukesh Ambani India dan sekumpulan syarikat teknologi gergasi China lain termasuk Jack Ma.

Nilai bersih Zhong melonjak AS $ 70.9 bilion tahun ini menjadi AS $ 77.8 bilion, menjadikannya orang terkaya ke-11 di dunia, menurut Bloomberg Billionaires Index. Ini adalah salah satu pengumpulan kekayaan tercepat dalam sejarah, dan yang lebih luar biasa memandangkan sehingga tahun ini dia tidak langsung dikenali di luar China.

Zhong, 66, tidak terlibat dalam politik dan kepentingan perniagaannya tidak terjalin dengan keluarga kaya lain seperti hartawan hartanah, sebab itulah dia dikenali secara tempatan sebagai “Lone Wolf.”

Dia berterima kasih akan kejayaannya kepada dua bidang yang tidak berkaitan. Dia membuat syarikat pembuat vaksin Beijing Wantai Biological Pharmacy Enterprise Co pada bulan April, dan beberapa bulan kemudian Nongfu Spring Co, pembuat air botol, menjadi salah satu senarai terlaku di Hong Kong. Saham Nongfu telah melonjak 155% sejak penyenaraian pertamanya, dan Wantai meningkat lebih dari 2,000%.

Ambani juga mempunyai tahun yang luar biasa – perjanjian menarik untuk mengubah konglomeratnya Reliance Industries Ltd menjadi teknologi dan e-commerce – dan melihat kekayaannya melonjak US $ 18,3 bilion menjadi US $ 76,9 bilion.

Walaupun Ambani pada satu ketika adalah orang terkaya keempat di dunia, saham Reliancenya terhenti ketika dia berada di bawah tekanan untuk menyampaikan transformasi digital yang dijanjikannya.

Sementara itu, saham Nongfu memuncak minggu ini setelah penganalisis Citigroup Inc mengatakan syarikat itu telah mengukuhkan dominasi pasarannya dan menikmati aliran tunai yang banyak. Firma Zhong yang lain, Wantai, adalah antara syarikat yang mengembangkan vaksin Covid-19.

Zhong juga naik peringkat ketika perusahaan teknologi China jatuh di antara peningkatan kawalan kerajaan. Jack Ma, orang terkaya di Asia sebelum Ambani mengambil alih tahun ini, kini bernilai AS $ 51.2 bilion, turun dari paras tertinggi AS $ 61.7 bilion pada bulan Oktober.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid