spot_img
spot_img

Gojek berhasrat bergabung dengan Tokopedia yang bernilai US$18b

spot_img

(5 Jan): Syarikat pengangkutan dan pembayaran Indonesia Gojek sedang dalam perbincangan lanjutan mengenai penggabungan dengan perintis e-dagang tempatan, PT Tokopedia, menjelang penawaran umum awal yang dirancang untuk penggabungan entiti, menurut sumber yang mengetahui mengenai rancangan ini.

Dua syarikat utama yang paling berharga di negara itu telah menandatangani terma terperinci untuk menjalankan usaha masing-masing, kata sumber yang meminta untuk tidak disebutkan namanya kerana perbincangan itu bersifat suliti. Kedua-dua pihak melihat kemungkinan adanya sinergi dan berminat untuk mencapai perjanjian secepat mungkin dalam beberapa bulan akan datang, kata mereka.

Gabungan entiti akan mewujudkan sebuah pusat tenaga internet Indonesia dengan nilai anggaran gabungan lebih dari US $ 18 bilion. Perniagaannya terdiri dari perjalanan dan pembayaran hingga belanja dan penghantaran dalam talian – termasuk syarikat antarabangsa yang bertapak di sana Uber Technologies Inc., PayPal Holdings Inc., Amazon.com Inc., dan DoorDash Inc.

- Advertisement -

Gojek dan Tokopedia telah mempertimbangkan penggabungan yang berpotensi sejak 2018, tetapi perbincangan dipercepat setelah perbincangan kesepakatan antara Gojek dan pesaingnya Grab Holdings Inc. menemui jalan buntu, kata sumber tersebut. Ketua Pegawai Eksekutif Grab Anthony Tan terus menolak tekanan dari Masayoshi Son dari SoftBank Group Corp. untuk melepaskan beberapa kawalan dalam entiti gabungan dengan Gojek, kata sumber itu.

Dua syarikat perintis Asia Tenggara itu – bersama-sama bernilai kira-kira AS $ 25 bilion – mengadakan perbincangan dalam dan luar negara untuk bergabung setelah bertahun-tahun persaingan sengit dalam perniagaan, penghantaran makanan dan teknologi kewangan. Baru-baru ini pada bulan Disember, syarikat-syarikat tersebut dikatakan telah membuat kemajuan besar dalam membuat kesepakatan untuk digabungkan, kata sumber yang mengetahui mengenai perbincangan tersebut kepada Bloomberg News pada waktu itu. Tetapi mereka ada yang tidak bersetuju tentang bagaimana mengelola pasaran Indonesia, pasaran utama di rantau ini.

Son, yang pernah menjadi penyokong tegas Tan pada masa lalu, hilang sabar dengan keengganan pengasas Grab untuk menyerahkan beberapa kawalan dan kini menyokong penggabungan antara Gojek dan Tokopedia yang disokong oleh SoftBank, kata sumber. Kedua-dua perintis teknologi tempatan mempunyai pelabur biasa dalam industri ini, termasuk Google, Temasek Holdings Pte dan Sequoia Capital India.

- Advertisement -

Wakil Gojek dan Tokopedia enggan memberikan komen.

Firma tersebut masing-masing bernilai sekitar AS $ 10.5 bilion dan sekitar AS $ 7.5 bilion, menurut sumber yang mengetahui dengan akaun mereka, dan nisbah penggabungan sedang dibincangkan. Pengasas kedua-dua syarikat itu telah berkawan sejak penubuhannya lebih dari 10 tahun yang lalu dan menjangkakan penyatuan yang mesra. Perbincangan Grab dan Gojek lebih kontroversi dan belum cukup maju untuk mereka menandatangani kerjasama, kata sumber tersebut.

Gabungan Gojek dan Tokopedia akan menguasai di Indonesia, salah satu ekonomi internet yang berkembang pesat di dunia. Penyenaraian A.S. yang dirancang akan memberi alternatif kepada pelabur global daripada Sea Ltd., satu-satunya syarikat internet Asia Tenggara utama yang tersenarai dalam saham A.S. meningkat hampir 400% tahun lalu, didorong oleh populariti platform permainan mudah alih dan membeli-belah dalam talian yang semakin meningkat.

Perjanjian antara Gojek dan Tokopedia kemungkinan akan menghadapi tentangan yang lebih rendah daripada perjanjian yang dipertimbangkan sebelumnya. Gabungan Grab dan Gojek akan mengurangkan persaingan dalam pengiriman, pengiriman dan pembayaran digital di Asia Tenggara, sebuah prospek di mana pegawai kerajaan telah menyatakan keberatan.

Syarikat-syarikat itu mempertimbangkan beberapa pilihan untuk penawaran awam. Mereka boleh memilih IPO tradisional di Indonesia dan A.S. atau bekerja dengan syarikat baru untuk penyenaraian A.S., kata salah satu sumber. Beberapa syarikat baru telah mengadakan perbincangan dengan kedua-dua syarikat dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kata sumber itu.

Tokopedia mengatakan bulan lalu bahawa ia mengupah Morgan Stanley dan Citigroup Inc. sebagai penasihat untuk membantu mempercepat rancangannya untuk disiarkan ke penyenaraian awam, berikutan laporan Bloomberg News bahawa Bridgetown Holdings Ltd., syarikat baru yang disokong oleh jutawan Richard Li dan Peter Thiel, sedang mempertimbangkannya. Potensi penggabungan dengan gergasi e-dagang. Syarikat pemerolehan tujuan khas (special purpose vehicle company) itu meneroka struktur dan kemungkinan kesepakatan dengan Tokopedia.

“Kami belum memutuskan pasar dan kaedah bagaimana, dan masih mempertimbangkan beberapa pilihan,” kata perniagaan yang bertapak di Jakarta itu dalam sebuah pernyataan pada 16 Desember. “SPAC adalah pilihan potensi yang dapat kami pertimbangkan tetapi kami belum komited untuk melakukan apa-apa pun di masa ini.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img