spot_img
spot_img

DAP lebih demokratik berbanding UMNO

spot_img

KUALA LUMPUR, 3 Jan – Tidak seperti Umno, struktur kepemimpinan DAP lebih demokratik dan mempunyai banyak keseimbangan, kata ketua DAP Johor, Liew Chin Tong.

Dalam catatan blog beliau hari ini, Chin Tong menjelaskan bagaimana jawatankuasa eksekutif pusat (CEC), setiausaha agung dan pengerusinya dipilih.

Beliau menambah bahawa sementara jawatan setiausaha agung mengetuai operasi parti, pemegang jawatan itu masih bertanggungjawab kepada CEC dan ketua parti.

- Advertisement -

“Saya sering ditanya mengapa‘ presiden ’DAP tidak dipilih secara langsung oleh perwakilan? Sebagai permulaan, DAP tidak mempunyai presiden. Mengikut tradisi parti adalah berhaluan sayap kiri, pemimpin No. 1 DAP adalah setiausaha agung.

“Di dalam DAP, setiausaha agung adalah seperti CEO organisasi sementara Pengerusi sama seperti ketua dewan. Pengerusi menjalankan pemeriksaan dan keseimbangan terhadap CEO melalui mesyuarat dewan – dalam kes DAP, itu adalah mesyuarat jawatankuasa eksekutif pusat (CEC).

“Setiausaha Agung / CEO tidak mempunyai kuasa mutlak. Dia mempunyai kuasa eksekutif untuk operasi tetapi ketika ingin memutuskan sesuatu keputusan, dia harus mematuhi kebijaksanaan kolektif CEC / Dewan. Namun, tidak mempunyai presiden parti yang sangat berkuasa adalah rahmat bagi DAP. Lihat saja Umno di bawah Datuk Seri Najib Razak dan anda pasti tahu apa maksud saya.

- Advertisement -

“Perwakilan di Kongres Nasional DAP memilih 30 anggota CEC dan dari mana seorang setiausaha agung, seorang pengerusi dan pemegang jawatan lain dipilih,” katanya.

Chin Tong mengatakan bahawa sistem seperti itu berbeza dengan Umno di mana presiden mereka memegang kuasa mutlak dan bahkan membuat perbandingan antara parti Republik di Amerika Syarikat, yang melihat Donald J. Trump “merampas” platform demokratik negara itu.

“Saya baru-baru ini membaca bahawa pemimpin DAP yang keliru, mengatakan bahawa sistem ini ‘tidak demokratik’ dan mungkin perlu ‘direformasi’ kepada sistem yang membolehkan perwakilan memilih presiden secara langsung seperti yang ada dalam Umno, MCA, PKR, dll.

“Jawapan saya mudah: Adakah anda ingin menghapuskan sistem parlimen yang diamalkan oleh Malaysia dan menggantinya dengan sistem presiden gaya AS hanya kerana anda percaya sistem parlimen itu” tidak demokratik “?

“Kami memilih 222 anggota Parlimen di Parlimen dan dari mana dipilih Perdana Menteri. Dalam kes DAP, para perwakilan memilih 30 anggota CEC dan dari mana Setiausaha Agung dipilih.

“Saya berpendapat bahawa lebih banyak parti di Malaysia akan datang dan mengadopsi sistem parlimen seperti DAP kerana sistem ini memungkinkan untuk mengadakan hubungan kerja yang lebih kolegen dan koheren dalam kepemimpinan. Ini juga dapat mencegah seorang ranger seperti Donald Trump untuk merampas platform seluruh parti entah dari mana atau seperti Najib yang mengadakan partinya untuk tebusan, ”katanya, merujuk kepada bekas presiden Umno dan mantan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Najib mengundurkan diri dari jawatannya berikutan kekalahan Barisan Nasional dalam pilihanraya 2018 yang bersejarah.

Chin Tong juga menyatakan bahawa DAP tidak mempunyai panglima perang ‘politik’ sedangkan kepimpinan negeri dipilih secara demokratik oleh ahlinya.

“Tidak seperti kebanyakan parti politik lain di Malaysia, DAP tidak mengikuti langkah Umno 1960 untuk menyekat kepemimpinan negara. Kepemimpinan negeri DAP dipilih, dan kadang-kadang dipertandingkan secara sengit dan demokratik.

“Sebahagian besar sejarah DAP, parti ini hampir tidak mempunyai banyak cawangan di kawasan parlimen masing-masing. Ini adalah suatu kelebihan ketika DAP adalah parti pembangkang tetap dahulu.

“Struktur parti DAP di peringkat parlimen disebut sebagai” jawatankuasa penghubung “yang dulu terpilih tetapi akan segera dipimpin oleh wakil rakyat yang ada di kawasan-kawasan ketika perlembagaan parti yang dipinda dikuatkuasakan. Peranan peringkat parlimen adalah semata-mata untuk tujuan penyelarasan, ”katanya.

Ini berbeza dengan Umno yang tidak membolehkan pucuk pimpinan negeri yang terpilih untuk memilih pemimpin negara, sebaliknya membenarkan presiden parti memilih pemimpin negara, kata Chin Tong.

“Secara dalaman, Umno membuang lapisan kepemimpinan akar umbi negara yang terpilih dan mengizinkan hanya presiden parti seorang melantik ketua dan jawatankuasa perhubungan negeri untuk mencegah tindakan yang tidak baik seperti Dr Mahathir untuk mengambil alih parti negara. Ironinya, ketika Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri, beliau mendapati sistem ini sangat berguna.

“Dengan Umno menguasai kebanyakan kerajaan negeri dari 1959 hingga 2018, setiap perdana menteri mempunyai kawalan efektif terhadap ketua menteri negeri melalui kuasanya untuk melantik atau mengangkat ketua perhubungan Umno.

“Ini adalah punca federalisme Malaysia yang terlalu berpusat yang sekarang mungkin melihat beberapa dorongan baru untuk perubahan memandangkan kuasa pemerintah pusat sekarang berpecah-pecah. Perdana menteri sekarang berasal dari Bersatu sementara menteri besar beberapa negeri berasal dari Umno. Saya dapat meramalkan bahawa jika perdana menteri mengadakan tinjauan pendapat, kebanyakan menteri besar Umno tidak akan mengikutinya, ”katanya.

Chin Tong juga menegaskan bahawa Umno juga dilanda masalah dengan panglima perang ‘politik’ mereka yang tidak suka jika jawatan mereka tercabar dan kedudukan mereka tergugat.

“Ketika Umno melakukan pemilihan kepemimpinan negeri, parti itu memindahkan pemilihan ke satu tahap ke bawah, yang merupakan bahagian parlimen. Umno kini terjebak dengan panglima perang ‘politik’ di bahagian.

“Salah satu sebab terpenting mengapa Umno bersikap tidak percaya pada peringkat akar umbi adalah kerana kepemimpinan bahagian tidak mahu melihat kemasukan baru yang cerdas dan berkebolehan untuk mencabar mereka,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img