spot_img
spot_img

UMNO tidak mahu Bersatu, PAS sila cari jalan keluar dari PN

spot_img

PASIR SALAK: Umno akan bekerjasama dengan Pas sahaja, tetapi bukan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), kata Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.

Pengarah Pemilihan Umno itu mengatakan bahawa pendirian itu sejajar dengan kerjasama parti itu dengan Pas sejak 2018, dan setelah konsensus Muafakat Nasional (MN) ditandatangani pada 2019.

Tajudin berkata berdasarkan kesepakatan itu, kedua-dua parti akan bekerjasama dan mengelakkan pertembungan kerusi pada PRU15.

- Advertisement -

“Dia (Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) mahu bekerjasama dengan Bersatu, tetapi semuanya bergantung kepadanya. Umno tidak akan bekerjasama dengan parti itu (Bersatu) pada pilihan raya akan datang.

“Berdasarkan tinjauan, lebih daripada 140, atau dua pertiga, ketua bahagian Umno di seluruh negara juga menyatakan pendirian yang sama.

“Kita mendengar akar umbi. Mengapa kita harus dengar Amar? Tetapi kita menghormati pendiriannya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Pasir Salak di Dewan Besar Pekan Baru, Chenderong Balai di sini, hari ini.

- Advertisement -

Tajuddin mengulas laporan bahawa Mohd Amar mengatakan Pas, Bersatu dan Barisan Nasional (BN) tidak dapat menghadapi PRU15 secara sendirian sahaja, mereka mesti bekerjasama melalui Perikatan Nasional (PN).

Tajuddin menambah, dia berharap para pemimpin Pas menepati janji mereka untuk bekerjasama menghadapi PRU15 supaya berjalan lancar, dan yakin bahawa kerjasama antara mereka akan menghasilkan kemenangan besar.

“Janji mesti ditunaikan … mereka bergabung dengan PN dengan Bersatu tanpa Umno. Tetapi kita sudah lama bersama MN, jadi tolong cari jalan keluar,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img