spot_img
spot_img

Pengantin remaja di Kelantan

spot_img

KUALA LUMPUR, 31 Disember – Sepasang remaja muda menjadi tular di platform media sosial Tik Tok ketika video perkahwinan mereka.

Video perkahwinan di Tanah Merah, Kelantan yang dimuat naik oleh ibu saudara pasangan yang menggunakan nama hariafiqah1, kelihatan seperti perkahwinan tradisional Melayu yang lain.

Pengguna media sosial mula membanjiri bahagian komen setelah hariafiqah1 mengungkapkan usia pengantin lelaki dan perempuan berikutan komen di salah satu video yang menyatakan “Bolehkah anda meneka berapa umur mereka?”

- Advertisement -

Ternyata, kedua-dua pasangan itu adalah remaja dengan pengantin lelaki berusia 16 tahun manakala pengantin perempuan hanya berusia 15 tahun.

Dalam salah satu video tersebut, pasangan muda itu dapat dilihat berpakaian serasi dengan gaun pengantin berwarna biru bersama dengan pengiring pengantin-pengiring pengantin mereka.

Video perkahwinan telah menarik perhatian pengguna media sosial dengan salah satu video melebihi satu juta tontonan.

- Advertisement -

Beberapa pengguna Tik Tok ragu-ragu terhadap perkahwinan itu kerana pasangan itu masih di bawah umur sementara ada yang memberi nasihat sokongan untuk pengantin baru.

“Sekiranya anda benar-benar jujur dan bersedia, perkahwinan bukanlah hal yang mudah bagi anak muda, tapi apa pun, Selamat Pengantin Baru!” kata pengguna Rosekhadija.

“Anda perlu memastikan bahawa anda sendiri benar-benar sedia, ia bukan hanya untuk kelihatan manis bersama,” kata pengguna chickinwingzz.

Menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984, syarat minimum umur perkahwinan lelaki adalah 18 tahun manakala bagi wanita berumur 16 tahun.

Namun, pengecualian dapat dibuat sekiranya Hakim Syariah telah memberikan izin secara bertulis dalam keadaan tertentu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img