spot_img
spot_img

Malaysia bayar Singapura sebab batal projek

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Jan – Malaysia sekarang harus membayar ganti rugi kepada Singapura atas kos yang telah ditanggungnya pada projek awal yang dirancang untuk kereta api berkelajuan tinggi untuk menghubungkan kedua-dua negara, bahkan ketika perjanjian antara kedua negara jiran itu ditamatkan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Kementerian Pengangkutan Singapura menyatakan bahawa kedua-dua negara telah menandatangani Perjanjian Dua Hala (BA) Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura pada tahun 2016.

Kementerian mengatakan bahawa pembinaan projek HSR kemudian ditangguhkan dari September 2018 hingga 31 Disember 2020 atas permintaan Malaysia, dengan pemahaman bahawa perpanjangan tempoh penangguhan sehingga 31 Disember 2020 akan menjadi “lanjutan terakhir”.

- Advertisement -

Kementerian itu menambah bahawa perdana menteri Singapura Lee Hsien Loong dan perdana menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bertemu pada 2 Disember 2020 melalui sidang video untuk meninjau status projek, termasuk perubahan yang dicadangkan oleh Malaysia kepada projek tersebut.

“Sejak itu Malaysia mengizinkan HSR BA diberhentikan, dan harus memberi ganti rugi kepada Singapura atas kos yang telah ditanggung oleh Singapura dalam memenuhi kewajibannya di bawah HSR BA sesuai dengan perjanjian projek itu,” kata kementerian itu.

Namun ia tidak menyatakan jumlah yang akan dibayar oleh Malaysia kepada Singapura sebagai pampasan.

- Advertisement -

Kenyataan media bersama oleh Muhyiddin dan Lee hari ini juga tidak menyatakan berapa banyak yang perlu dibayar oleh Malaysia kepada Singapura berhubung perjanjian projek HSR yang ditamatkan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img