spot_img
spot_img

Asia pun tiru jual telefon tanpa ‘charger’

spot_img

SAN FRANCISCO, 29 Dis – Setelah mengejek Apple dan iPhone 12 yang jual tanpa pengecas, Xiaomi dan Samsung mengikutnya pula. Pembuat telefon pintar Asia mengehadkan kos mereka sambil berusaha mengehadkan kesannya terhadap alam sekitar; Xiaomi Mi 11 dan Samsung Galaxy S21 yang akan datang akan dijual tanpa pengecas.

Pembuat telefon pintar pertama yang mengikuti jejak Apple adalah jenama China Xiaomi. Pengasasnya Lei Jun mengesahkan khabar angin di rangkaian media sosial Weibo bahawa Mi 11 seterusnya akan dijual dalam pakej yang lebih nipis dan lebih ringan, tanpa kabel pengecasan. Gergasi Korea Selatan Samsung juga mengesahkan bahawa ia sedang mengikuti trend dengan Galaxy S21 yang akan datang.

Keputusan itu didorong oleh masalah persekitaran. Pelanggan setia jenama itu boleh menggunakan semula pengecas lama mereka dengan telefon terbaru mereka, sementara pengguna baru masih dapat membeli pengecas seperti aksesori lain. Tujuannya adalah untuk mengehadkan bilangan pengecas yang tidak digunakan.

- Advertisement -

Tetapi ia juga merupakan kaedah untuk menjimatkan wang, untuk jenama dan juga pengguna, yang dapat membeli telefon pintar dengan harga yang lebih murah. Dengan pembungkusan yang lebih ringan, pembuat juga menjimatkan wang untuk penghantaran dan penyimpanan, sambil menghadkan jejak karbon mereka dengan pengeluaran sisa yang lebih sedikit. Dengan hampir dua bilion telefon pintar terjual setiap tahun di seluruh dunia, keputusan seperti itu boleh membawa kesan positif terhadap alam sekitar jika setiap pembuat melakukan hal yang sama. – AFP-Relaxnews

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img