TERKINI
Dalam Negara

Ucapan pemimpin-pemimpin sempena tahun 2021

January 1, 2021 11:14 am – Zairi Lee

KUALA LUMPUR (31 Dis): Ketika kita memasuki tahun 2021, para pemimpin di seluruh negara telah menyatakan harapan mereka agar negara ini pulih dari penyebaran wabak Covid-19 dan ekonomi akan pulih untuk kesejahteraan semua rakyat Malaysia.

Menteri Kanan merangkap Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof menyiarkan di laman Facebooknya bahawa sektor pembinaan adalah antara penyumbang utama untuk memacu ekonomi yang terjejas oleh wabak itu, dan berdoa agar 2021 akan membawa harapan baru kepada negara.

“Alhamdulillah, ketika kita menghadapi cabaran Covid-19 tahun ini, cara Malaysia dan para pemimpinnya menangani wabak tersebut, disokong oleh disiplin dan kerjasama rakyat Malaysia, ia mendapat pujian dari negara lain.

“Sudah tentu, rasa terima kasih dan penghormatan yang tinggi diberikan untuk pahlawan kita, barisan depan, yang telah berkorban siang dan malam untuk melawan momok Covid-19,” katanya.

Sementara itu, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi penghormatan kepada pengorbanan yang dilakukan oleh barisan hadapan yang telah memberikan segalanya untuk memastikan bahawa rakyat Malaysia dijaga selamat dari wabak tersebut, dan juga majoriti rakyat Malaysia yang mematuhi standard operasi prosedur untuk menghentikan penyebaran penyakit.
“Saya harap tahun 2021 membawa semangat, harapan dan semangat baru. Semoga kemenangan menjadi milik kita. Selamat Tahun Baru 2021,” kata Ismail Sabri.

Menteri Kanan Ekonomi dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menyiarkan di Twitternya bahawa tahun 2020 adalah tahun mencabar yang penuh dengan cabaran yang tidak dijangka dan berharap agar rakyat Malaysia akan menunjukkan daya tahan yang sama pada tahun yang akan datang.

“Penyebaran pandemi Covid-19 telah membawa perubahan besar dalam gaya hidup kita dan memaksa kita untuk mengubah landskap ekonomi dan sosial untuk memastikan kita berjaya,” katanya.

Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyatakan harapannya agar semangat perpaduan yang menjadi kekuatan rakyat Malaysia untuk mengatasi apa sahaja cabaran termasuk Covid-19, terus mendorong usaha untuk membina masa depan yang lebih baik untuk anak-anak, keluarga dan negara mereka.

“Insya-Allah berkat ketekunan, usaha dan doa kami, semoga 2021 menjadi tahun yang lebih baik,” katanya.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dalam satu kenyataan, mendorong rakyat Malaysia untuk menerapkan norma-norma baru untuk memelihara alam sekitar, dan kesejahteraan untuk semua.

“Kita harus menunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia dan warganya memiliki pola pemikiran dan sikap kelas pertama yang mengutamakan kebersihan. Usaha ini selaras dengan Dasar Kebersihan Nasional untuk mewujudkan negara yang bersih, lestari dan makmur melalui amalan kebersihan diri dan kebersihan dalam masyarakat dan masyarakat, ā€¯katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan memanjatkan doa di Twitter agar negara terus damai, makmur dan harmoni dengan cara tersendiri selain menyatakan harapannya agar semua orang terus bekerja keras untuk memperbaiki negara.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba mengingatkan rakyat Malaysia untuk memikul tanggungjawab bersama untuk mematahkan rantai jangkitan Covid-19, yang masih belum berakhir.

“2020 memang mencabar bagi kita semua. Pandemik Covid-19 telah mengubah banyak perkara dalam hidup dan kita harus bertahan dengan norma baru.

“Mari kita semua ingat, bersama-sama kita saling menjaga. Usaha semua diperlukan untuk memecahkan rantai Covid-19. Kita mesti berjuang sehingga kita menang!” katanya

Sementara itu, mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan resolusi rakyat Malaysia untuk tahun 2021 adalah untuk memerangi korupsi, kerana ia telah membebankan rakyat dengan kenaikan kos.

“Selamat Tahun Baru 2021, InsyaAllah, doa kita akan dimakbulkan,” katanya.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mengatakan bahawa tahun 2020 adalah tahun yang sangat sukar bagi rakyat Malaysia di seluruh negara.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, ujian demi ujian sepanjang 2020 akan membantu menyatukan rakyat Malaysia.

“Mari kita mengubah semua cabaran ini menjadi pelajaran berguna, dan mengukir masa depan yang lebih cerah untuk negara kita,” katanya.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid