spot_img
spot_img

AirAsia jual saham di India

spot_img

KUALA LUMPUR (29 Dis): Syarikat penerbangan kos rendah AirAsia Group Bhd telah memutuskan untuk menjual 32.67% daripada 49% saham yang dimilikinya dalam AirAsia (India) Ltd kepada Tata Group dengan harga AS $ 37.66 juta (kira-kira RM152.58 juta).

AirAsia Group memegang 49% kepentingan dalam AirAsia India melalui 100% milik AirAsia Investment Ltd (AAIL), sementara Tata memegang majoriti 51% saham melalui Tata Sons Private Ltd (TSL).

Sebagai sebahagian daripada transaksi, akan ada pilihan panggilan berkenaan dengan baki 16.33% saham, yang dapat dilaksanakan oleh Tata pada bila-bila masa setelah transaksi selesai.

- Advertisement -

Terdapat juga piliha yang dapat dilaksanakan oleh AAIL dalam dua tahap, dengan tahap pertama dapat dilaksanakan dari 1 Mac 2022 hingga 30 Mei 2022, dan tahap kedua dapat dilaksanakan dari 1 Oktober 2022 hingga 31 Disember 2022.

Keseluruhan pertimbangan berkenaan dengan pilihan yang diberikan untuk baki saham 16.33% adalah AS $ 18.83 juta (kira-kira RM76.29 juta), menurut pengajuan AirAsia kepada Bursa Malaysia hari ini.

AirAsia mengatakan AAIL telah melaksanakan perjanjian pembelian saham hari ini dengan TSL untuk pelupusan saham tersebut, yang juga menetapkan syarat untuk opsyen yang diberikan.

- Advertisement -

AirAsia mengatakan pelupusan itu akan mengurangkan penggunaan tunai dalam jangka pendek dan membolehkan syarikat menumpukan perhatian pada pemulihan pasaran utama ASEAN di Malaysia, Thailand, Indonesia dan Filipina dalam jangka panjang.

“Sejak bermulanya wabak Covid-19, industri penerbangan telah menjadi salah satu industri yang paling teruk terkesan. Syarikat penerbangan di seluruh dunia telah membatalkan penerbangan dan pesawat darat dan AirAsia India tidak terkecuali. Kerana itu, para pengarah mengharapkan keperluan modal lebih lanjut untuk AirAsia India.

“Oleh kerana India adalah pasaran bukan teras untuk AirAsia (negara bukan ASEAN), syarikat akan terus menilai ulang strategi perniagaannya secara berkala dan membuang pelaburan bukan teras untuk meningkatkan tunai,” jelasnya.

Ia menambah bahawa wang tunai yang diterima dari pelupusan saham akan digunakan sebagai modal kerja kumpulan pada suku pertama 2021.

“Transaksi ini dijangka selesai pada akhir Mac 2021,” kata AirAsia.

Dalam satu kenyataan media yang berasingan, Presiden AirAsia (Syarikat Penerbangan) Bo Lingam mengatakan selain pasaran utama AirAsia di ASEAN, wang tunai yang diperoleh dari transaksi tersebut juga akan digunakan untuk pengembangan masa depannya ke Kemboja, Myanmar dan Vietnam.

“Kumpulan AirAsia telah meninjau strategi perniagaan majunya secara berkala, termasuk pelaburannya di AirAsia India. Transaksi ini akan memastikan pengekalan kos yang ketat untuk Kumpulan AirAsia dalam jangka pendek, dan memperkuat kehadiran kami di ASEAN sambil meneruskan dominasi pasaran kami untuk perjalanan dari ASEAN ke India dan Asia Utara, “katanya.

Walaupun dengan pelupusan saham tersebut, Bo memberi jaminan bahawa perkhidmatan antarabangsa ke India dari Malaysia dan Thailand akan disambung semula pada masa akan datang setelah sekatan perjalanan tamat dan sempadan dengan India dibuka semula.

Sebelum wabak itu, AirAsia mengendalikan lebih dari 100 penerbangan mingguan dari Malaysia dan Thailand ke sembilan destinasi di India.

AirAsia memberikan petunjuk kuat bahawa ia sedang mempertimbangkan untuk keluar dari perniagaannya di India pada pertengahan November, setelah syarikat itu mengatakan sedang mengkaji pelaburannya dalam syarikat usaha sama (JV) di sana.

Kumpulan itu mengatakan dalam satu kenyataan pada masa itu bahawa operasinya di India, seperti perniagaan Jepun yang kini ditutup, telah menghabiskan banyak wang dan menambah tekanan kewangan kumpulan itu.

AirAsia menutup operasinya di Jepun, yang paling kecil di luar negara, pada bulan Oktober.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Tony Fernandes memberitahu Reuters pada bulan September bahawa kumpulan itu berhasrat untuk menyatukan dan memperkuat perniagaannya di ASEAN, yang mungkin satu hari akan kembali semula ke Jepun dan India.

Awal bulan ini, dia mengatakan kumpulan itu masih dalam perbincangan dengan Tata mengenai masa depan JV.

Saham AirAsia ditutup tidak berubah hari ini pada 90.5 sen dengan permodalan pasaran RM3.02 bilion.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img