spot_img
spot_img

Masa untuk tunaikan janji US$27 bilion pelabur

spot_img

(29 Dis): Mukesh Ambani menghabiskan sebahagian besar tahun 2020 untuk meyakinkan Facebook Inc., Google dan sekelompok konglemerat gergasi Wall Street untuk membeli wawasannya untuk salah satu transformasi korporat yang paling bercita-cita tinggi di dunia.

Kini dengan modal segar US $ 27 bilion, orang terkaya di Asia berada di bawah tekanan untuk menunaikan janjinya pada para pelabur.

Hartawan India berusia 63 tahun itu menjadi tumpuan ketika dia berusaha mengubah Reliance Industries Ltd. dari konglomerat ekonomi konvensional menjadi teknologi digital dan e-commerce, menurut kenyataan awam baru-baru ini dan orang yang kenal dengan perancangan syarikat itu.

- Advertisement -

Ini termasuk mengembangkan produk untuk jangkaan pelancaran tahun depan rangkaian 5G tempatan; menggabungkan perkhidmatan pembayaran WhatsApp Facebook ke platform digital Reliance; dan mengintegrasikan penawaran e-dagang syarikat dengan rangkaian kedai mother and pop fizikal di seluruh negara. Ambani juga terus melaksanakan rancangan untuk menjual saham dalam unit minyak dan petrokimia Reliance, kesepakatan yang awalnya dia harapkan dapat mengurangkan hutang dan membiayai kos teknologi tinggi awal tahun ini.

Pelabur memerhatikan setiap langkah Ambani ketika dia merombak empayarnya – dengan nilai pasaran US $ 179 bilion – di tengah wabak, memasuki industri yang sangat kompetitif dan mengambil saingan dari Amazon.com Inc. dan Walmart Inc. Saham Reliance meningkat sebanyak 55% tahun ini ke tahap tertinggi sepanjang masa pada bulan September, tetapi sejak itu keuntungan meningkat kerana pihak berkepentingan mencari lebih banyak bukti yang dapat dilaksanakan oleh Ambani.

“Juri keluar,” kata Nandan Nilekani, yang bersama-sama mengasaskan Infosys Ltd. pada tahun 1981 dan sekarang menjawat sebagai ketua penyedia perkhidmatan perisian yang berpusat di Bangalore bernilai sekitar AS $ 72 bilion. “Ada banyak kerja yang perlu diselesaikan.”

- Advertisement -

Jurucakap Reliance Industries yang berpangkalan di Mumbai enggan mengulas mengenai perkara ini.

Walaupun Ambani secara terbuka merangkumi perkongsian barunya dengan para pelabur termasuk Facebook (dia dan Mark Zuckerberg memperdengarkan pujian semasa perbualan live streaming pada 15 Disember), hartanah pengumpulan dana jutawan India itu pada awalnya bertujuan untuk lebih merupakan Pelan B. Matlamat asalnya adalah untuk menjual saham 20% dalam bahagian minyak dan petrokimia Reliance kepada Saudi Arabian Oil Co., dengan nilai perusahaan US $ 75 bilion, yang menunjukkan penilaian AS $ 15 bilion untuk kepentingan tersebut.

Perjanjian Aramco, yang pertama kali diumumkan pada bulan Ogos 2019, diharapkan dapat membantu Ambani berjanji untuk menyingkirkan hutang bersih syarikatnya yang bernilai AS $ 22 bilion dalam 18 bulan. Tetapi ketika perbincangan dengan Arab Saudi terhenti, para pelabur Reliance bertambah cemas. Saham jatuh lebih dari 40% dalam tiga bulan hingga 23 Mac.

Ambani, yang telah mula meneroka penjualan saham di perkhidmatan digital dan unit runcitnya beberapa bulan sebelumnya, memutuskan untuk mempercepat perbincangan tersebut setelah perjanjian Aramco tidak berjaya, kata mereka yang mengetahui perkara itu.

Sambutan daripada pelabur melebihi jangkaan syarikat, kata salah seorang sumber, dengan penyokong besar termasuk KKR & Co., Silver Lake dan Mubadala Investment Co. memberikan lebih daripada US $ 20 bilion untuk perniagaan digital dan US $ 6,4 bilion untuk runcit. Reliance mengisytiharkan dirinya bebas dari hutang bersih pada bulan Jun, sembilan bulan sebelum tarikh akhir yang dikenakan sendiri dan saham Reliance melonjak.

Pada mesyuarat pemegang saham tahunan Reliance pada bulan Julai, Ambani dan anak-anak Isha dan Akash membuat gambaran mengenai cita-cita besar teknologi tinggi mereka. Antara perkhidmatan baru yang mereka sebutkan ialah rangkaian tanpa wayar 5G seawal tahun depan dan platform streaming video yang akan membawa Netflix, Disney + Hotstar, Amazon Prime Video dan puluhan saluran TV di bawah satu payung.

Unit digital Reliance, Jio Platforms Ltd., juga akan mengembangkan portfolio penyelesaian dan aplikasi teknologi untuk berjuta-juta perniagaan mikro, kecil dan sederhana di India, kata Ambani, sambil menambah bahawa dia merancang untuk akhirnya mengembangkan platform ke luar negara.

“Sudah tiba masanya syarikat produk dan perkhidmatan digital yang benar-benar global muncul dari India,” kata Ambani kepada para pemegang saham.

Keutamaan terbesar syarikat untuk 2021 adalah 5G, kata orang yang mengetahui perkara itu. Walaupun kerajaan India belum membuka peluang untuk 5G ditawarkan di sana, Ambani mengatakan bulan ini bahawa syarikatnya “akan mempelopori revolusi 5G di India pada separuh kedua 2021.”

Telefon pintar AS $ 54

Reliance merancang untuk mempamerkan barisan produk 5Gnya pada mesyuarat pemegang saham tahun depan, yang biasanya berlangsung antara bulan Julai dan September, kata sumbernya. Syarikat itu juga bekerjasama dengan Google pada telefon pintar AS $ 54 yang berasaskan Android, sebahagian daripada strategi untuk membuat lebih banyak orang India menggunakan data mudah alih untuk perkhidmatan termasuk streaming video, permainan dalam talian dan membeli-belah.

Reliance memandang penyatuan dengan sistem pembayaran WhatsApp yang baru dipersetujui sebagai langkah penting dalam pengembangan perkhidmatan membeli-belah dalam taliannya, kata sumber tersebut. Syarikat-syarikat tersebut bekerjasama kerana platform e-dagang Reliance berusaha memanfaatkan ratusan juta pengguna Facebook, WhatsApp dan Instagram.

Cabaran terbesar Ambani sekarang adalah memperoleh pulangan pelaburan ini, kata James Crabtree, pengarang “The Billionaire Raj: A Journey Through New New Gilded Age”.

Industri yang disasarkan oleh Ambani terus berkembang, lebih-lebih lagi daripada perniagaan penyulingan dan petrokimia yang masih merangkumi sebahagian besar pendapatan Reliance. “Dia mesti mendapatkannya berulang kali,” kata Crabtree.

Risiko ‘orang utama’

Terdapat juga cabaran risiko “orang utama”. Ambani – wajah Reliance – tidak semakin muda. Walaupun syarikat itu belum mengungkapkan rancangan penukaran teraju secara terbuka, akhbar Mint India melaporkan pada bulan Ogos bahawa Ambani, dengan kekayaan bersihnya sekitar US $ 77 bilion, akan mengadakan perbincangan keluarga dan bertujuan untuk menyelesaikan perencanaan penggantian pada akhir tahun depan.

“Mana-mana bangunan yang berharap pada satu tiang mempunyai risiko besar,” kata Kavil Ramachandran, pengarah eksekutif Thomas Schmidheiny Center for Family Enterprise di Indian School of Business.

Penyokong Ambani menunjukkan rekod gangguannya baru-baru ini. Dia terkenal menaikkan industri telekomunikasi India empat tahun yang lalu dengan menawarkan panggilan percuma dan data murah, mendorong beberapa pesaingnya menjadi muflis. Syarikat wireless itu, Reliance Jio Infocomm Ltd., kini mempunyai lebih daripada 400 juta pelanggan.

“Mukesh telah menjadi bagian besar dari gelombang inovasi ini,” kata Sundar Pichai, ketua pegawai eksekutif Alphabet Inc., yang memiliki Google. “Visi dan fokus masa depannya di mana setiap orang India dapat memanfaatkan peluang yang dihasilkan teknologi sangat menggembirakan kami dan kami gembira dapat menjadi rakan kongsi dalam perkara itu.”

Menentang China

Ambani juga telah menempatkan empayarnya sebagai aset yang berpotensi bagi kerajaan India yang mencari cara untuk mengatasi kekuatan teknologi China yang semakin meningkat, terutama setelah pertempuran di sempadan yang meragut nyawa. China adalah antara pesaing lama bagi India. Ambani telah berulang kali menekankan bagaimana tujuan Reliance sejajar dengan aspirasi Perdana Menteri Narendra Modi, yang meminta penyelesaian dalam negeri untuk merapatkan jurang digital yang melebar di negara itu.

Sementara Nilekani Infosys mengingatkan bahawa masih terlalu awal untuk menyatakan transformasi Reliance sebagai satu kejayaan, dan dia optimis Ambani akan melakukannya.

“Dia memiliki pandangan jauh yang luar biasa untuk melaksanakan,” kata Nilekani. “Dia dapat melihat gambaran besar dan pada saat yang sama membahas setiap perkara penting kecil, sama seperti Jeff Bezos. Mereka berdua unik. Manusia yang tidak pernah menyerah kalah. “

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img