spot_img
spot_img

Sekatan teknologi kepada China akan merosakkan Amerika

spot_img

(28 Dis): Pemilihan Joe Biden tidak akan mengakhiri perang perdagangan A.S.-China. Biden telah berikrar untuk mengekalkan tarif yang dikeluarkan Presiden Donald Trump sebagai pengaruh untuk rundingan. Itu menandakan permulaan era baru persaingan ekonomi antara kedua-dua kuasa besar. Tetapi di luar isu tarif dan perjanjian perdagangan yang menjahanamkan ini, terdapat satu lagi persaingan ekonomi yang lebih penting – pertempuran untuk mengawal industri teknologi. Dan A.S. menggunakan beberapa senjata yang sangat berisiko untuk memenangkannya.

Ketika China mendekati kesamaan teknologi dengan A.S. dalam pelbagai industri bernilai tinggi, A.S. telah bertindak untuk mengekalkan penguasaan. Di bawah Trump, Jawatankuasa Pelaburan Asing di A.S. (CFIUS) secara drastik meningkatkan penyekatan pengambilalihan syarikat AS dari China – cara utama yang digunakan oleh China untuk menggunakan teknologi canggih. Walaupun isu keselamatan adalah justifikasi rasmi untuk ini, mengekalkan dominasi komersial A.S. pasti merupakan tujuan yang utama.

Pendekatan CFIUS yang lebih ketat mungkin akan diteruskan di bawah Biden. Ini mungkin merupakan langkah yang bijak, kerana pengambilalihan China tidak banyak menawarkan industri teknologi A.S. kecuali modal, dan mudah, berkat kadar faedah yang rendah dan aliran masuk wang asing dan domestik yang berterusan. Tetapi yang kurang jelas adalah senjata besar Trump yang lain terhadap industri teknologi China: kawalan eksport.

- Advertisement -

Kawalan eksport menghalang syarikat A.S. menjual teknologi kepada syarikat China. Walaupun China semakin maju, syarikat utamanya masih bergantung pada pelbagai produk perkakasan dan perisian khusus yang hanya dihasilkan oleh satu atau dua syarikat yang sangat khusus di A.S. atau negara maju lain – misalnya, peralatan yang digunakan untuk membuat semikonduktor. Menyekat aliran produk-produk ini boleh menjejaskan perniagaan syarikat China. Senjata ini pertama kali digunakan terhadap Huawei Technologies Co., pembuat peralatan telekomunikasi utama China dan pesaing terkemuka dalam perlumbaan untuk membekalkan teknologi 5G. Sebelum kekalahan pilihanraya tempohari, seolah-olah Trump telah mengalah, tetapi baru-baru ini, dia semakin keras.

Pengawalan tersebut berjaya merosakkan perniagaan Huawei dengan ketara, sekurang-kurangnya dalam jangka pendek. Itu telah mendorong Trump untuk menggandakan taktik itu. Pentadbirannya baru-baru ini memperluas kawalan eksport ke lebih dari 60 syarikat China, termasuk pembuat semikonduktor utama SMIC dan DJI pembuat drone dunia. Justifikasi rasmi adalah penglibatan syarikat ini dengan tentera China. Tetapi pusingan kawalan terbaru nampaknya bertujuan untuk mencegah China memperoleh dominasi dalam industri bernilai tinggi dan berteknologi tinggi.

Ini adalah permainan yang sangat berbahaya. Menghentikan rahsia perdagangan dari kebocoran dari A.S. ke China adalah satu perkara. Tetapi cuba menghancurkan industri teknologi China akan memberi kesan yang jauh lebih tinggi, dan tidak mungkin berjaya.

- Advertisement -

Negara-negara pakar apabila mereka saling berdagang mempunyai kelebihan masing-masing. A.S. hebat dalam perisian, Jepun dalam pembuatan kereta, Taiwan membuat semikonduktor, dan sebagainya. Bagi China untuk disatukan dengan ekonomi dunia sementara tidak mengkhususkan diri dalam produk berteknologi tinggi yang kompetitif sama sekali akan menjadi sangat aneh. China bukan lagi platform pemasangan kos rendah seperti pada tahun 2000-an, memberi kesan pada iPhone dengan komponen buatan Korea dan Jepun; bakat teknologinya dan pengetahuan terkumpul kini bertaraf dunia. Seseorang, di suatu tempat, mahu membeli produk berteknologi China, dan A.S. tidak akan dapat menghalangnya.

Sementara itu, kawalan eksport merugikan syarikat A.S. Sekiranya China tidak dapat membeli peralatan, semikonduktor dan perisian berteknologi tinggi dari A.S., maka ia akan membelinya dari Jepun atau Eropah atau di tempat lain. Atau jika A.S. berjaya menyekatnya juga, maka China akan belajar bagaimana membuat produk itu sendiri. Hasil utama yang berterusan adalah kehilangan pendapatan bagi pengeluar Amerika, yang kini akan disekat secara kekal dari pasaran China.

Oleh itu, kawalan eksport dapat dengan mudah merosakkan A.S. daripada China. Peterson Institute for International Economics melaporkan bahawa pada bulan Julai, China menyumbang seperempat dari pendapatan pengeluar semikonduktor A.S., tetapi China hanya mendapat 5% dari semikonduktornya dari A.S. Oleh itu pembekal Amerika dapat diganti dengan lebih mudah daripada pasaran China.

Laporan PIIE juga menyatakan bahawa pembuat peralatan A.S. akan kehilangan perniagaan di tempat lain juga, kerana negara lain takut A.S. akan cuba menghentikan mereka daripada menjual produk ke China yang dibuat dengan peralatan Amerika. Dan kawalan eksport menghalang pengeluar asing melabur di A.S., kerana pada masa itu mereka mungkin tidak dapat menjual ke China.

Dengan kata lain, kawalan eksport adalah usaha untuk memaksa industri teknologi global untuk memilih dua kuasa – satu orang Cina dan satu orang Amerika. Tetapi kerana pasaran China begitu besar, Amerika dapat dengan mudah menemukan bidangnya sendiri yang jauh lebih kecil daripada pasaran China. Dengan melindungi diri yang kononnya di sebalik kekuatan ekonomi, A.S. berisiko mengulangi kesalahan yang dilakukan semasa Perang Dingin yang mereka kalah lalu – Kesatuan Soviet.

Kawalan eksport terlalu berbahaya untuk persaingan ekonomi. Ada cara lain untuk mengehadkan jangkauan teknologi ketenteraan China, seperti usaha yang semakin berjaya untuk menjauhkan dunia dari teknologi 5G Huawei. A.S. harus menggunakan alat seperti itu, sambil meningkatkan industri teknologinya sendiri dan menghabiskan lebih banyak pada penyelidikan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img