TERKINI
Bisnes Dalam Negara

Kerajaan pertimbang kemasukan pelancong negara Zon Hijau

December 28, 2020 4:40 pm – Aiman Shahar

KUCHING (27 Des): Kerajaan sedang mempertimbangkan untuk membuka sempadan negara semula untuk membantu meningkatkan sektor pelancongan, kata Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Seri Nancy Shukri.

“Kami sekarang berusaha untuk berunding dengan negara-negara seperti Singapura, Brunei, Korea, Jepun, Taiwan dan New Zealand yang telah dikenal pasti sebagai Zon Hijau,” katanya pada sidang media selepas mengunjungi Pusat Kecemerlangan Teknikal Sarawak (CENTEXS) di sini hari ini.

Nancy mengatakan bahawa dia menerima banyak permintaan dari pemain industri pelancongan tempatan untuk mempertimbangkan perkara itu agar perniagaan mereka tetap bertahan.

“Namun, masalah ini harus dibahaskan dengan lebih lanjut dengan kementerian lain juga, seperti Kementerian Kesihatan (KKM) untuk memastikan kita boleh untuk melaksanakannya (sempadan negara dibuka) untuk meningkatkan sektor pelancongan kita,” katanya.

Ditanya adakah kumpulan pelancong dari negara zon hijau membantu meningkatkan sektor pelancongan, Nancy berkata: “Ya, bahkan beberapa hotel seperti di Langkawi sudah dipesan sepenuhnya. Jadi, ini merupakan inisiatif yang baik. ”

Sementara itu, Nancy juga menggesa pengunjung dari zon hijau yang pergi ke tempat lain untuk bercuti, untuk mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) sepenuhnya, terutama menjaga jarak fizikal semasa perjalanan mereka.

“Kami tidak mahu jumlah kes Covid-19 meningkat setelah kerajaan meluluskan perjalanan pelancong dari negara zon hijau kerana pada akhirnya, ia akan mempengaruhi ekonomi, terutama sektor pelancongan kita,” tambahnya.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid