spot_img
spot_img

Parti politik Sabah ingin membuka sayapnya di Semenanjung ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 25 Dis – Hasrat perluasan Parti Warisan Sabah dari parti peringkat negeri ke peringkat nasional dengan membuka cawangan baru di Semenanjung Malaysia boleh menjadi pertaruhan untuk meningkatkan daya tariknya di kalangan kumpulan pengundi baru yang mungkin juga tidak akan membuahkan hasil, kata penganalisis politik.

Jayum Jawan, profesor politik dan kerajaan di Universiti Putra Malaysia, percaya bahawa Warisan tidak mungkin memperoleh banyak keuntungan dari melebarkan sayapnya ke luar Sabah di mana parti itu berpusat.

“Parti Warisan Sabah adalah parti lokal. Ini tidak akan menarik perhatian dan sokongan nasional, terutama di luar Sabah, ”katanya kepada Malay Mail ketika dihubungi.

- Advertisement -

Dia menunjukkan bahawa parti politik itu mungkin harus mengubah namanya menjadi “Parti Warisan Malaysia” jika ingin menjadi nasional, namun demikian: “Tetapi saya tidak fikir Malaysia, terutama rakyat di Semenanjung sudah siap sedia untuk menerima Sabahan memimpin mereka.”

Dia juga menunjukkan bahawa orang-orang Sabah yang tinggal di Semenanjung Malaysia bertebaran dan bukannya sangat tertumpu di kawasan pemilihan, yang bermaksud perluasan Warisan ke Semenanjung Malaysia pada akhirnya akan “cakap-cakap kosong” dan  “tidak akan berlaku sama sekali ”.

“Terdapat penduduk Sabah di Semenanjung tetapi jumlahnya tidak signifikan dan mereka bertebaran dan tidak membentuk bilangan dan peratusan yang signifikan di kawasan tertentu,” katanya.

- Advertisement -

Jayum juga percaya bahawa pembukaan cawangan di semenanjung tidak mungkin diterjemahkan menjadi lebih banyak suara untuk Warisan di Sabah pada pilihan raya akan datang kerana tiket penerbangan yang mahal, dan ada persoalan: “Bagaimana? Mengundi bermaksud seseorang harus kembali ke Sabah. Mengapa seseorang membelanjakan RM900 atau lebih hanya untuk memberikan suara? ”

Jayum mengatakan bahawa orang Sabah yang tinggal dan bekerja di Semenanjung Malaysia dapat dibantu dengan cara lain, sevagai contoh: “Warisan tidak perlu berkembang untuk mendapatkan sokongan orang Sabah, mereka dapat mengemukakan masalah-masalah di Parlimen. Mereka dapat melakukannya dengan mengemukakan isu-isu di Parlimen yang mewakili rakyat Sabah ketika mereka berurusan dengan rakan Semenanjung mereka dalam kerajaan persekutuan. ”

Menarik perhatian pengundi yang progresif

Oh Ei Sun, pegawai kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, menyatakan bahawa Warisan tidak akan menjadi pihak pertama yang melebarkan sayapnya ke semenanjung, tetapi menjangkakan pelebaran sayapnya di Semenanjung Malaysia hanya terbatas pada pengundi yang progresif.

Mesej “perpaduan” Shafie mengenai pembangunan bangsa tanpa mengira bangsa dan agama bergema di luar Sabah dan mempunyai daya tarikan besar terhadap pengundi Malaysia yang lebih progresif dan liberal, tetapi terus terang akan ditentang di kalangan pengundi di tanah besar yang lebih konservatif.

“Tetapi jika Shafie bercita-cita menjadi PM, dia perlu menyebarkan pengaruh politiknya ke Semenanjung yang masih tetap menjadi pusat politik negara itu. Tetapi untuk mendapatkan sokongan pengundi konservatif akan tetap menjadi cabaran paling utama bukan hanya untuk dirinya tetapi juga bagi pemimpin progresif terkemuka yang lain, ”katanya kepada Malay Mail.

Oh mengatakan perluasan Warisan ke semenanjung akan bermaksud bahawa parti itu pasti akan bertanding dengan parti pembangkang yang ada di semenanjung, kerana dia menyatakan bahawa kebanyakan parti pembangkang – mungkin dengan pengecualian Parti Pejuang Tanah Air – juga “membangun dan mempertahankan sokongan mereka berdasarkan kohort pengundi progresif atau liberal yang sama seperti Warisan.

“Tetapi ada beberapa perkara yang harus diperhatikan di sini. Pertama, DAP dan PKR telah lama melebarkan sayap ke Sabah dan telah bekerjasama dengan Warisan. Oleh itu, pelebaran sayap Warisan ke semenanjung juga harus disokong oleh mereka, dengan ketiga-tiga pihak berusaha untuk saling melengkapi dan mengisi jurang sokongan di mana mereka wujud.

“Lebih-lebih lagi, Warisan boleh menyentuh kelemahan-kelemahan pembangkang yang agak basi dengan idea dan isu di Semenanjung, supaya boleh menjadi lebih kuat dari segi kekuatan politik semula,” katanya.

Mengenai sama ada Warisan boleh meletakkan calon pilihan raya di Semenanjung Malaysia pada pilihan raya ke-15 setelah pengembangannya, Oh mengatakan ia akan bergantung pada penilaian mereka pada tahap sokongan mereka pada masa itu.

Secara keseluruhan, Oh percaya tidak akan ada bahaya bagi Warisan untuk meluaskan sayapnya ke semenanjung, dan mengatakan akan mendorong orang Sabah di semenanjung untuk pulang ke Sabah dan mendapat undi yang lebih besar.

Menggunakan sokongan rakyat Sabah

Tony Paridi Bagang, pensyarah kanan Universiti Teknologi Mara Sabah dalam pemerintahan dan politik, mengatakan Warisan dapat menghubungi pengundi Sabahan yang tinggal di Semenanjung Malaysia untuk mendapatkan sokongan mereka terhadap parti itu di Sabah pada pilihan raya akan datang.

“Warisan dapat memanfaatkan sokongan orang Sabah di semenanjung. Saya rasa ini adalah langkah strategik agar Warisan lebih mudah diakses oleh masyarakat terutama rakyat Sabah. Sama ada ia lebih baik untuk parti itu, itu bergantung pada niat utama mereka, ”katanya kepada Malay Mail ketika dihubungi.

Mengenai sama ada Warisan akan menghadapi tentangan dari sekutunya dalam pembangkang dengan berkembang di luar Sabah, dia mengatakan ia akan kembali menjadi agenda utama parti itu untuk melakukannya.

“Hasrat mereka untuk berkembang: Apakah mereka akan bertanding di semenanjung? Adakah mereka hanya mahu berada di sana untuk menyediakan platform politik untuk rakyat Sabah? Sekiranya mereka berniat menjadi salah satu pemain di sana, persoalannya, dalam kapasiti apa? Sebagai parti tunggal? Sebagai gabungan? ” katanya mengenai agenda parti itu, dengan bersetuju bahawa platform politik adalah salah satu agenda yang mungkin di mana parti itu tidak semestinya meletakkan calon pilihan raya di semenanjung tetapi menjadi tempat bagi orang Sabah di sana untuk meminta pertolongan.

Bagang berkata hadirnya Warisan di kalangan pengundi bukan Sabahan di semenanjung akan bergantung pada apakah ia dapat bekerjasama dengan sekutu di peringkat nasional, dengan menyatakan bahawa parti itu tidak boleh pergi sendirian di semenanjung jika ingin mendapat sokongan atau penerimaan oleh orang bukan Sabah .

“Saya rasa ini akan menjadi cabaran besar bagi Warisan di semenanjung. Memerlukan masa untuk Warisan dikenali oleh orang Semenanjung. Kecuali, Warisan menyesuaikan diri dengan parti-parti berasaskan nasional, maka itu dapat membantu mempromosikan partinya.

“Untuk mengembangkan sayapnya ke semenanjung, Warisan harus siap untuk menyelaraskan kad politiknya di peringkat nasional. Politik berasaskan negari mempunyai dinamika tersendiri, begitu juga di peringkat nasional. Masih terlalu awal untuk mengatakan / meramalkan sama ada Warisan boleh menang besar pada PRU15 / pilihan raya negeri, “katanya, sambil menambah bahawa mungkin bagi Warisan untuk meletakkan calon di semenanjung kerana apa sahaja boleh berlaku bergantung pada senario pada masa itu.

Pada 12 Disember, Warisan dalam mesyuarat agung tahunannya pada hari itu meluluskan usul agar parti itu melebarkan sayapnya ke Semenanjung Malaysia, dengan presiden parti Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dilaporkan mengatakan bahawa parti itu akan pergi ke kawasan dengan jumlah penduduk Sabah yang tinggi seperti itu. sebagai Johor dan Selangor di mana ia merancang untuk menubuhkan bahagian dan cawangan baru.

Shafie berkata, Warisan tidak perlu menukar namanya untuk berkembang ke Semenanjung Malaysia dan bahawa tindakan seperti itu tidak melanggar perlembagaan parti, sementara juga menekankan bahawa pengembangan itu tidak akan luar biasa kerana parti-parti lain yang berpangkalan di Sabah juga telah berkembang ke Semenanjung Malaysia sementara pihak yang berasal dari Semenanjung Malaysia juga telah menjejakkan kaki di Sabah.

Setiausaha Agung Warisan, Datuk Loretto Padua Jr berkata, parti itu boleh menawarkan alternatif kepada rakyat Malaysia di Semenanjung Malaysia melalui konsep perpaduan dan pembinaan negara.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img