TERKINI
Dalam Negara

Ekuinas bantu bekas banduan

December 23, 2020 4:38 pm – Zairi Lee

KUALA LUMPUR, 23 Dis – Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) bekerjasama dengan Jabatan Penjara untuk kali kedua dalam program back-to-society yang membantu tahanan untuk kembali bersama dengan masyarakat.

Kali ini, banduan dari Penjara Jasin dan Sungai Udang serta remaja dari Sekolah Henry Gurney, akan menghasilkan 1,000 set Peralatan Pelindung Diri (PPE) termasuk tudung pakai buang, penutup kepala, mantel pengasingan dan penutup kaki.

Dalam satu kenyataan, Ekuinas mengatakan bahawa projek itu, yang dijalankan oleh Saora Industries, berada di bawah tanggungjawab sosial korporat Ekuinas, Iltizam.

Program back-to-society bermula pada tahun 2019 di mana 100 tahanan dari Penjara Jasin belajar mengenai pertanian dan kerja berpasukan dengan menanam sayur-sayuran.

Pengarah Ekuinas, Hizwani Hassan berkata, program itu adalah usaha syarikat untuk membantu individu yang hampir selesai menjalani hukuman penjara mereka untuk kembali ke dalam masyarakat, untuk meningkatkan dan meningkatkan kemahiran teknikal dan interpersonal mereka.

“Ini juga merupakan harapan dan permintaan kerajaan agar lebih banyak perusahaan menyokong Jabatan Penjara dan program pemulihannya.”

“Seiring dengan berlakunya pandemik ini, memulakan projek ini adalah tepat pada waktunya kerana kami berharap dapat memberikan sedikit bantuan dalam mengurangi beban perbelanjaan awam dan juga menyediakan sumber daya yang diperlukan dalam usaha memerangi pandemik itu,” katanya.

Timbalan Pengarah Pesuruhjaya Penjara Melaka Ku Nawawi Ku Hamid berkata, inisiatif itu akan melengkapkan tahanan dan remaja dengan kemahiran teknikal dan vokasional seumur hidup setelah mereka kembali ke masyarakat.

“Kami berharap dapat terus berkolaborasi dengan Ekuinas untuk memberikan bantuan yang diperlukan kepada tahanan dan remaja, dan kami berharap lebih banyak organisasi akan maju untuk memberikan bantuan serta sokongan masyarakat yang lebih luas terhadap segmen masyarakat yang sering diabaikan ini.”

Ketua Pegawai Eksekutif Saora Industries Ganesh Muren berkata ketika mereka memulakan projek ini, sukar untuk mendapatkan rakan kongsi untuk membantu komuniti tahanan dan remaja yang kebanyakannya diabaikan ini.

“Kami sangat beruntung dan bersyukur kerana Ekuinas berminat untuk menyokong projek ini, yang kami harap dapat memberi kesan yang berpanjangan kepada individu-individu ini.

“Penting untuk kita mendengar suara mereka dan mencari jalan untuk memberikan permulaan baru bagi individu-individu ini. Bersama dengan rakan kongsi kami, kami berharap dapat terus membawa perubahan positif kepada masyarakat yang terpinggirkan melalui program atau projek yang serupa. “

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid