TERKINI
Luar Negara TEKNOLOGI

Pengangkut pesawat China memulakan ujian di laut

December 21, 2020 11:42 am – Kamal Hafiz

Kementerian Pertahanan China mengatakan satu-satunya kapal pengangkut pesawat buatan negara itu sedang melakukan ujian laut untuk menguji senjata, peralatan dan meningkatkan latihan kru.

Jurucakap kementerian, Ren Guoqiang mengatakan pada hari Jumaat latihan dilakukan seperti yang dirancangkan, nampaknya tidak dipengaruhi oleh ancaman wabak koronavirus di negara itu.

Pelancaran kapal yang diberi nama Shandong tahun lalu oleh Presiden China Xi Jinping bertujuan untuk memartabatkan negara itu sebagai kekuatan angkatan laut serantau setanding Amerika Syarikat, juga ingin menunjukkan pada pihak lain mengenai kekuasaan perdagangan kepada Taiwan dan di Laut China Selatan.

Ia adalah kapal induk China kedua yang memasuki perkhidmatan setelah Liaoning, yang pada asalnya dibeli sebagai kapal dari Ukraine dan diperbaharui sepenuhnya.

Kedua-duanya didasarkan pada reka bentuk Soviet dengan dek penerbangan gaya “lompatan ski” untuk pesawat berlepas, berbanding dek rata yang digunakan oleh kapal induk A.S. yang jauh lebih besar. Ia dikuasakan oleh loji tenaga turbin stim bahan bakar petrol konvensional, dibandingkan dengan penggunaan kapal induk dan kapal selam Amerika yang menggunakan tenaga nuklear.

China dilihat berusaha untuk mengatasi A.S. sebagai kekuatan tentera laut yang dominan di Asia yang telah memiliki angkatan laut terbesar di dunia dalam jumlah kapal.

Beijing mengatakan kapal induk diperlukan untuk melindungi jalan pesisir dan laluan perdagangannya, tetapi mereka juga dilihat menyokong tuntutannya untuk memerintah sendiri Taiwan dan Laut China Selatan.

Tentera China yang sangat berahsia diberi kepercayaan untuk membantu menangani wabak coronavirus di pusat Wuhan pada awal tahun ini, tetapi tidak ada maklumat yang dikeluarkan mengenai kes di kalangan anggota tentera atau perubahan status kesediaan tentera.

Tentera Laut A.S., sebaliknya, berhadapan kontroversi awam mengenai penyebaran coronavirus di atas USS Theodore Roosevelt dan penembakan kapten kapal induk pada bulan April.

Roosevelt beroperasi di Pasifik Barat ketika anak kapal pertama jatuh sakit pada akhir Mac. Kira-kira 1,100 anak kapal akhirnya diuji positif virus covid19 dan satu kematian. Kapal itu dihentikan perkhidmatan sementara di Guam selama hampir dua bulan.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid