spot_img
spot_img

Malaysia mempengerusikan Mesyuarat Menteri Digital ASEAN yang pertama

spot_img

PUTRAJAYA (14 Dis): Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah akan mempengerusikan Mesyuarat Menteri Digital ASEAN pertama (ADGMIN1) melalui telekonferensi dari 21 Januari hingga 22 Januari.

Bertemakan “ASEAN: Komuniti yang Terhubung secara Digital”, pertemuan itu bertujuan untuk memperkuatkan kerjasama di antara negara-negara ASEAN ke arah membangunkan ekosistem digital sebagai tonggak dalam rancangan pembangunan pasca-Covid-19.

Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) dalam satu kenyataan hari ini mengatakan penekanan akan diberikan kepada pentingnya pemusatan dan perpaduan, dalam usaha mengembangkan Komuniti ASEAN dalam bidang keamanan siber, perlindungan data peribadi, 5G dan mempromosikan inovasi dan e- perdagangan.

- Advertisement -

“Pertemuan itu juga berhasrat untuk memperluas kerjasama dengan rakan dialog ASEAN termasuk Jepun, China, Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat, Korea Selatan dan India, dalam meningkatkan kebijakan teknologi informasi dan komunikasi (ICT), mengembangkan sumber daya manusia, mencari dan meneroka teknologi baru , dan meningkatkan kemampuan menangani risiko di dunia maya.

“Mesyuarat ini juga merupakan forum pertukaran pandangan dan dasar yang berkaitan dengan penggunaan spektrum untuk tujuan telekomunikasi, serta hal-hal yang berkaitan dengan industri telekomunikasi di rantau Asia Tenggara,” katanya.

Menyedari betapa pentingnya kepercayaan terhadap transaksi elektronik sebagai asas utama untuk mendorong masyarakat menggunakan transformasi digital, KKMM mengatakan inisiatif Kerangka Tadbir Urus Data Digital ASEAN telah dikembangkan untuk merumuskan prosedur pentadbiran dan kaedah pemindahan data antara negara-negara ASEAN.

- Advertisement -

KKMM mengatakan bahawa pertemuan itu juga akan memfokuskan pada pengembangan rangkaian 5G di negara-negara ASEAN melalui Cadangan Dasar untuk projek Pembangunan Ekosistem 5G.

“ADGMIN1 bertujuan untuk mendorong lebih banyak penyertaan dari sektor swasta untuk bersama-sama mengembangkan infrastruktur dan perkhidmatan ICT yang berkualiti untuk meningkatkan daya saing ASEAN untuk menyokong matlamat Komuniti ASEAN,” tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img