spot_img
spot_img

US$ 3 Trilion bantuan bencana koronavirus

spot_img

WASHINGTON (13 Dis): Teks rancangan bantuan COVID-19 bipartisan ASĀ  yang bernilai $ 908 bilion akan dilancarkan seawal Isnin hari ini dan akan dibahagikan kepada dua bahagian dalam usaha untuk mendapatkan persetujuan, kata seseorang mengenai perkara itu.

Sorotan rancangan itu diumumkan pada 1 Disember, tetapi penulis kini merancang untuk membahagikan pembentangan itu kepada dua cadangan yang berasingan, kata sumber itu.

Salah satunya adalah cadangan US $ 748 bilion, yang merangkumi wang untuk perniagaan kecil, pengedaran vaksin kepada golongan penganggur dan COVID-19. Yang lain akan merangkumi beberapa perkara utama: perlindungan liabiliti untuk perniagaan dan US $ 160 bilion untuk kerajaan negeri dan tempatan.

- Advertisement -

Salah seorang penyokong rancangan 908 bilion dolar AS itu ialah, Senator Demokrat Joe Manchin, mengatakan pada hari Ahad semalam ia akan diperkenalkan secara rasmi pada hari Isnin ini.

“pelan ini mesti diteruskan dengan baik dan tidak ada cara lain, tidak mungkin kita akan meninggalkan Washington tanpa mengurus keperluan kecemasan rakyat kita,” kata Manchin kepada Fox News.

Juga pada hari Ahad, ahli Demokrat No. 2 di Dewan Perwakilan A.S., Steny Hoyer, mencadangkan pihaknya mungkin bersedia menerima perjanjian bantuan koronavirus yang didesak oleh Demokrat.

- Advertisement -

Perunding kongres telah berusaha selama berbulan-bulan untuk mencapai kesepakatan mengenai agihan bantuan koronavirus baru, setelah Kongres meluluskan bantuan US $ 3 trilion awal tahun ini.

Penggubal undang-undang terkemuka ingin membentangkan pakej bantuan COVID-19 ke rang undang-undang besar yang membiayai kerajaan yang perlu dilakukan pada hari Jumaat ini.

Pemimpin Majoriti Senat Mitch McConnell, dari parti Republikan, mencadangkan minggu lalu untuk membatalkan bantuan kepada kerajaan negeri dan tempatan – (yang ditekankan oleh parti Demokrat tetapi ditentang oleh majoriti ahli Republikan) – serta perlindungan dan bantuan untuk perniagaan – (keutamaan Republikan ini pula ditentang oleh Demokrat) – jadi pembentangan baru ini perlu untuk memecahkan kebuntuan .

Tetapi Demokrat menolak idea ini minggu lalu, dengan mengatakan bahawa memberikan bantuan baru kepada kerajaan negeri dan daerah akan membahayakan pekerjaan barisan hadapan seperti polis, petugas pemadam kebakaran dan pekerja awam lain yang memerangi wabak COVID-19.

Syarikat penerbangan AS akan menerima AS $ 17 bilion untuk sokongan pembayaran gaji selama empat bulan di bawah rancangan AS $ 908 bilion, sementara sistem transit awam akan menerima AS $ 15 bilion dan akan ada AS $ 4 bilion untuk lapangan terbang dan US $ 1 bilion untuk landasan kereta api penumpang Amtrak, kata penyokong pembentangan ini pada 1 Disember lalu.

Whatā€™s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img