spot_img
spot_img

UMNO ‘buat baik’ dengan Bersatu kerana kerusi pilihanraya

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Dis – Gencatan senjata Umno dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Perak bertujuan untuk menuntut kerusi yang lebih baik pada pilihan raya umum akan datang, kata sumber.

Mereka memberitahu Malay Mail bahawa dengan Pilihan Raya Umum ke-15 yang akan diadakan pada separuh pertama tahun depan, Umno mahukan kerusi paling banyak dan terbaik sehingga para pemimpinnya mempunyai peluang yang lebih baik untuk memimpin kerajaan berikutnya.

“Tujuannya adalah untuk menjadikan Umno parti terbesar untuk memenangi kerusi terbanyak lagi dalam pilihan raya akan datang,” kata sumber dari parti itu.

- Advertisement -

“Pertarungan tiga penjuru tidak baik bagi sesiapa pun … dan dengan Bersatu dan PAS, undi orang Melayu akan terpecah tiga,” tambah sumber itu.

Sumber lain mengatakan bahawa lebih bermanfaat bagi Umno untuk bekerjasama dengan Bersatu dan PAS untuk menenangkan dan melindungi pengundi mereka yang lebih konservatif.

“Sekiranya Umno bekerjasama dengan DAP, ia mungkin akan menolak sebilangan pengundi dari golongan ini.

- Advertisement -

“Ia akan membuatkan keputusan yang berbeza pada PRU15 nanti,” kata sumber yang rapat dengan Bersatu.

Penganalisis politik Institut Strategik KSI Prof Hoo Ke Ping bersetuju dengan penilaian itu, sambil menambah bahawa dengan meninggalkan Muafakat Nasional, sebuah NGO yang dibina tahun lalu bersama PAS, akan membahayakan Umno.

“Umno menyedari bahawa ia tidak boleh meninggalkan gabungan itu dengan Bersatu dan PAS, terutama PAS kerana parti Islam itu adalah penentu.

“Dengan semua pihak berdamai, itu adalah jalan terbaik untuk semua, terutama Umno, yang tanpa PAS dapat memperoleh hasil yang sama atau lebih buruk yang mereka hadapi pada tahun 2018,” kata Hoo kepada Malay Mail.

Hoo kemudian menegaskan bahawa dengan pendaftaran pemilih automatik yang akan berlaku, undi orang Cina secara keseluruhan di negara ini, yang kira-kira diterjemahkan menjadi 30 peratus daripada jumlah penduduk yang mengundi, kemungkinan akan semakin berkurang.

“Sebarang kerjasama dengan DAP akan merugikan Umno dalam jangka panjang. Jumlahnya juga tidak bertambah untuk parti Melayu kerana mereka akhirnya akan menghadapi pergaduhan pelbagai pihak termasuk PAS, di mana ia akan mengurangkan sokongan mereka, ” kata Hoo.

Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu digulingkan dari kerusi menteri besar Perak melalui undi tidak percaya yang dimulakan oleh Umno dan disokong oleh PH.

Namun, ADUN Bersatu dan PAS tidak bersetuju dengan penyingkiran Ahmad Faizal. Pada masa itu, PAS secara terbuka menyatakan bahawa ia tidak akan bergabung dengan kerajaan negeri yang baru di Perak setelah terdapat laporan yang mengatakan bahawa Umno bersedia bekerjasama dengan DAP.

Sumber yang rapat dengan Umno memberitahu Malay Mail bahawa kerjasama yang dicadangkan itu disokong oleh presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, tetapi ditolak oleh majlis tertinggi parti itu dalam mesyuarat pada 7 Disember.

“Zahid marah tetapi dia telah menerima keputusan parti itu,” tambah sumber itu.

Merenungkan hal ini, Hoo mengatakan bahawa tindakan itu memberi kesan buruk terhadap Zahid yang juga diharapkan untuk menjaga Umno.

“Episode ini, ditambah dengan isu-isu masa lalu yang lain, mencerminkan pimpinan buruk pada Zahid, yang jika dia tidak berhati-hati, dapat menghadapi krisis kepercayaan dalam partinya sendiri.

“Pada akhirnya, arahan Umno sebagai parti ditentukan oleh dewan tertinggi parti dan bukan hanya presidennya,” kata Hoo.

Pada 12 Disember, sehari setelah Datuk Saarani Mohammad dan lima ADUN dari Umno dan Bersatu mengangkat sumpah sebagai majlis eksekutif Perak yang baru, Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa mengatakan BN dan PN akan bertemu untuk membincangkan beberapa perkara, terutamanya pembahagian kerusi untuk pilihan raya umum akan datang.

Bernama melaporkan bahawa Annuar mengatakan persefahaman antara BN dan PN seperti yang ditunjukkan di Perak baru-baru ini (berikutan pergolakan politik mengenai isu menteri besar) akan digunakan sebagai kerangka asas untuk kerjasama di peringkat nasional semasa perbincangan mengenai pembahagian kerusi.

Dia menjelaskan bahawa Muafakat Nasional (MN), yang terdiri daripada Umno dan PAS, tidak akan pernah didaftarkan sebagai gabungan untuk bertanding dalam pilihan raya.

“Jawatankuasa pengarah MN sepakat minggu lalu untuk terus bekerjasama. Itu tidak semestinya perlu didaftarkan kerana Umno sudah didaftarkan di bawah BN dan PAS di bawah PN.

“Umno akan bertanding dalam pilihan raya menggunakan logo BN sementara rakannya adalah PN. Pilihan raya akan menjadi BN dan PN, ”katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img