spot_img
spot_img

Tiada exco cina atau india di Perak – MB

spot_img

IPOH, 14 Dis – Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak (exco) tidak akan mempunyai perwakilan masyarakat Cina atau India buat masa ini, kata Menteri Besar Datuk Saarani Mohamad hari ini.

Ini kerana kerajaan Perikatan Nasional (PN) negeri tidak mempunyai ADUN dari dua komuniti itu, jelasnya.

“Kami tidak boleh melantik wakil India atau Cina dalam barisan anggota dewan eksekutif negeri kerana kami tidak mempunyai Adun India atau Cina dalam pembentukan kerajaan Perikatan Nasional yang baru,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco pertama di Bangunan Sekretariat Negeri di sini.

- Advertisement -

“Namun, kami sudah memiliki perwakilan untuk dua komuniti ini di setiap daerah di negeri ini,” tambahnya.

Ketika ditanya apakah dia akan melantik etnik Cina atau India dari parti komponen PN untuk menjadi pegawai atau penasihat khasnya, Saarani berkata: “Mungkin ada sekiranya ada keperluan”.

ADUN Buntong A. Sivasubramaniam dari Gerakan dan ADUN Tronoh, Paul Yong, yang bebas, telah menyatakan sokongan mereka terhadap Saarani dan menandatangani pernyataan berkanun yang diserahkan ke istana Perak minggu lalu semasa krisis menteri besar.

- Advertisement -

Namun, kedua-duanya bukan sebahagian daripada gabungan PN.

Saarani setakat ini hanya memilih lima orang untuk menjadi exco-nya. Mereka adalah: Datuk Mohd Zolkafly Haru (Lintang) Umno, Datuk Shahrul Zaman Yahya (Rungkup), Datuk Dr Wan Norashikin Wan Noordin (Kampong Gajah) dan Khairul Shahril Mohamed (Bota), dan Datuk Zainol Fadzi Paharudin (Sungai Manik) Bersatu.

MB telah menyatakan bahawa lebih banyak yang akan dilantik setelah dia membentangkan Belanjawan 2021 Pera, yang ditangguhkan kerana krisis kepemimpinan beberapa minggu terakhir.

Saarani hari ini mengatakan bahawa mesyuarat exco hari ini menyelesaikan Belanjawan negeri dan akan membentangkannya di dewan undangan negeri pada hari Rabu ini.

“Mesyuarat exco hari ini telah melepasi anggaran dan tidak ada perubahan. Kami akan memberitahu Speaker Negeri dan akan dibentangkan pada hari Rabu di DUN, ”katanya.

Saarani juga mengatakan mantan exco Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi, yang bertugas di kampung baru Cina dan India, telah menyerahkan senarai nama ketua kampung.

“Daftar tersebut telah dipersetujui oleh pentadbiran kerajaan sebelum ini dan kami sekarang berada di peringkat pelaksanaan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img