spot_img
spot_img

Penambahbaikan sistem pilihanraya akan dibentangkan

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Dis – Kerajaan telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji 49 cadangan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pembaharuan Pilihan Raya (ERC) sebelum laporan itu disebarkan kepada umum.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, jawatankuasa khas yang terdiri daripada anggota Kabinet diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan akan meneliti setiap cadangan untuk mengenal pasti mana yang menjadi keutamaan dan jika ia dapat dilakukan.

“Kerajaan memerlukan masa untuk menilai, mendapatkan pandangan dan maklum balas dari beberapa agensi khususnya badan-badan penting seperti Suruhanjaya Pilihan Raya,” kata Takiyuddin kepada Dewan Rakyat hari ini.

- Advertisement -

Dia menjawab Ahli Parlimen DAP Kota Melaka, Khoo Poay Tiong yang bertanya adakah kerajaan akan membuat laporan ERC dan penemuannya kepada umum.

Takiyuddin menambah bahawa setelah jawatankuasa khas menyelesaikan kajiannya, laporan itu akan dimaklumkan kepada umum untuk mendapatkan maklum balas orang ramai.

“Ini adalah langkah yang diambil oleh kerajaan dan saya percaya, laporan itu akan disampaikan di Parlimen untuk semua anggota parlimen dan jika ada keperluan, ia dapat dibahaskan secara langsung atau tidak langsung,” katanya.

- Advertisement -

Beliau menambah bahawa alasan untuk kerajaan mengkaji cadangan tersebut adalah juga untuk memastikan bahawa perubahan yang dilakukan akan benar-benar memberi nilai tambah kepada rakyat di negara ini.

Setelah dua tahun melakukan tinjauan dan kajian, ERC mengemukakan cadangan pada 49 Ogos untuk merombak sistem pengundian kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Antara cadangannya ialah melantik anggota baru ke Suruhanjaya Sempadan Pilihan Raya setiap tahun dan bukannya amalan semasa setiap lapan tahun sekali.

Temujanji terakhir dibuat ketika pelaksanaan persempadanan semula sebelum PRU14 pada 2018.

ERC juga melihat undang-undang baru berkenaan dana awam, derma dan wang persendirian yang disalurkan ke dalam parti politik; melantik pemerhati antarabangsa dan tempatan semasa pilihan raya; membuat parti politik mendaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya; memastikan satu calon bertanding hanya untuk satu kerusi; dan agar SPR mempunyai kuasa yang lebih besar dalam menguruskan pilihanraya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img