spot_img
spot_img

MEDAC juga buat platform perniagaan digital

spot_img

PUTRAJAYA (13 Dis): Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) optimis membantu sekitar 25,000 perniagaan kecil di seluruh negara untuk melakukan perniagaan dalam platform digital dalam satu hingga dua tahun sebagai langkah penting untuk memastikan kelangsungan hidup mereka di era pasca Covid-19.

Menterinya, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, dalam satu kenyataan hari ini, mengatakan ini disebabkan oleh kesan berlipat kali ganda yang diharapkan oleh kementerian dari pelbagai program yang dijalankan oleh agensinya, dengan yang terbaru adalah kerjasama antara SME Corp dan Warong Rider perkhidmatan penghantaran melalui Program Penyambung Mikro SME Corp.

Di bawah program ini, dia mengatakan MEDAC mensasarkan untuk mempunyai kira-kira 5.000 mereka yang ingin melakukan kerja penghantaran menyertai program Warong Rider, yang akan ditubuhkan di semua kawasan parlimen di seluruh negara.

- Advertisement -

“Program ini bukan sahaja bertujuan untuk memberi peluang pekerjaan tetapi juga membolehkan mereka berfungsi sebagai pembimbing rakan sebaya yang akan banyak membantu memberi kesedaran dan membantu dalam proses migrasi perniagaan Makcik Kiah dari tradisional ke digital.

“Saya rasa mungkin bagi seorang penghantar berpotensi untuk terlibat dengan lima perniagaan kecil, dan membantu merealisasikan dan membantu mereka bagaimana untuk mengikuti proses digitalisasi,” katanya.

Wan Junaidi berkata dari sana, agensi lain seperti Institut Keusahawanan Nasional (INSKEN) dapat membantu dengan program kesedaran dan peningkatan kemahiran yang diperlukan melalui latihan dan bimbingan.

- Advertisement -

Dia mengatakan sehingga kini INSKEN telah membantu melatih kira-kira 5,000 usahawan untuk mengubah operasi perniagaan mereka menjadi digital melalui program bimbingan khas, iaitu Online Onboarding Coaching (E-Board), dengan mensasarkan untuk membantu 5,900 usahawan melalui beberapa program bimbingan, termasuk E-Board, Program Penjaja Onboarding (POP) dan program IBT tahun depan.

Wan Junaidi berkata, kos keseluruhan yang diperlukan untuk membantu perniagaan kecil dalam talian akan sangat besar dan berdasarkan peruntukan yang diberikan kepada MEDAC dan agensinya, ia tidak akan mempunyai dana yang mencukupi untuk melaksanakan tugas yang mencabar ini sahaja.

Sehubungan dengan itu, dia mengatakan MEDAC berminat untuk bekerjasama dengan kementerian lain dalam pelbagai program untuk membantu perniagaan kecil dalam mendigitalkan operasi mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img