TERKINI
KEWANGAN Undang-Undang

Cohn tidak mahu pulangkan wang 1MDB

December 11, 2020 8:39 am – Arman Danial

WASHINGTON (11 Dis): Gary Cohn akan memberikan sumbangan amal dan bukannya memulangkan kembali wang kepada Goldman Sachs Group Inc sebagai penebusan atas penglibatan bank Wall Street itu dalam skandal rasuah dana negara 1MDB di Malaysia.

“Mr. Cohn adalah bekerja dalam satu pasukan, dan sebagai warga korporat yang baik, dia menawarkan diri beberapa minggu yang lalu untuk memberikan sumbangan amal yang besar kepada organisasi yang ditaja oleh Goldman Sachs dan berharap dapat melakukannya,” kata seorang jurucakap Cohn.

Sumbangan yang dirancang pertama kali dilaporkan oleh Bloomberg pada hari Khamis lepas.

Goldman Sachs pada bulan Oktober bersetuju untuk membayar denda $ 2.9 bilion kepada pihak berkuasa AS untuk menyelesaikan siasatan oleh Jabatan Kehakiman dan pihak berkuasa lain mengenai peranannya dalam skandal 1MDB.

Pada masa yang sama, bank mengatakan akan menuntut pampasan sejumlah $ 174 juta dari eksekutif Goldman semasa dan bekas pegawai kanan sebagai pengakuan akauntabiliti pengurusan atas kegagalan institusi.

Tidak ada eksekutif yang berkenaan terlibat dalam kesalahan, kata bank itu.

Cohn meletakkan semua hubungan dan jawatan kewangan dengan Goldman setelah menjadi penasihat ekonomi utama Presiden Donald Trump pada Januari 2017 dan tidak mempunyai pampasan yang terikat di firma itu sejak itu.

Bloomberg melaporkan bahawa Goldman Sachs telah meminta Cohn $ 10 juta tetapi dia menolak dan sebaliknya akan membuat sumbangan kebajikan itu, yang nilainya tidak dinyatakan oleh jurucakapnya.

“Kami gembira Gary (Cohn) memilih untuk menyokong organisasi amal yang melakukan kerja penting dan meletakkan perkara ini sebagai sejarah yang lepas,” kata seorang jurucakap Goldman.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid