spot_img
spot_img

FB akan dipaksa jual Instagram & Whatsapp

spot_img

WASHINGTON (10 Dis): Facebook Inc terpaksa menjual aset berharga iaitu WhatsApp dan Instagram setelah Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan AS dan hampir setiap negeri AS mengajukan tuntutan mahkamah terhadap syarikat media sosial itu, dengan mengatakan ia menggunakan strategi “beli atau mati” untuk membunuh potensi pesaing dan mengekalkan saiz pesaing yang lebih kecil.

Dengan mengemukakan tuntutan undang-undang berkembar pada hari Rabu semalam, Facebook menjadi syarikat teknologi besar kedua yang menghadapi cabaran undang-undang besar tahun ini setelah Jabatan Kehakiman AS menggugat Google Alphabet Inc. pada bulan Oktober, menuduh syarikat bernilai $ 1 trilion itu menggunakan kekuatan pasarannya untuk menekan saingan.

Tuntutan tersebut mengetengahkan konsensus neutral yang semakin meningkat untuk menanggung pertanggungjawaban Big Tech atas amalan perniagaannya dan menandakan saat kesepakatan yang jarang berlaku antara pentadbiran Trump dan Demokrat, yang mengesyorkan untuk perpecahan Google dan Facebook.

- Advertisement -

Aduan semalam menuduh Facebook membeli pesaing, dengan fokus khusus pada pemerolehan sebelumnya untuk aplikasi perkongsian foto Instagram dengan harga $ 1 bilion pada tahun 2012 dan aplikasi pesanan WhatsApp dengan harga $ 19 bilion pada tahun 2014.

Pengawal selia persekutuan dan negeri mengatakan bahawa pengambilalihan itu tidak dapat diselesaikan – langkah yang mungkin akan menimbulkan cabaran undang-undang yang panjang kerana perjanjian itu diselesaikan tahun sebelumnya oleh FTC.

“Selama hampir satu dekad, Facebook telah menggunakan kekuasaan dan monopoli untuk menghancurkan saingan yang lebih kecil, mematikan persaingan, semuanya dengan perbelanjaan pengguna sehari-hari,” kata Peguam Negara New York, Letitia James, bagi pihak gabungan 46 negeri, Washington, DC dan Guam. Alabama, Georgia, Carolina Selatan dan South Dakota tidak mengambil bahagian dalam tuntutan itu.

- Advertisement -

James mengatakan syarikat itu memperoleh pesaing sebelum mereka dapat mengancam dominasi syarikat.

Peguam umum Facebook Jennifer Newstead menyebut tuntutan undang-undang itu sebagai “sejarah lama” dan mengatakan undang-undang antimonopoli tidak ada untuk menghukum “syarikat yang berjaya.”

Dia mengatakan bahawa WhatsApp dan Instagram telah berjaya setelah Facebook melabur berbilion-bilion dolar untuk mengembangkan aplikasinya.

“Kerajaan sekarang menginginkan perubahan, memberikan amaran mengerikan kepada perniagaan Amerika bahawa tidak ada penjualan yang terakhir,” kata Newstead.

Newstead juga menimbulkan keraguan mengenai dugaan bahaya yang disebabkan oleh Facebook, dengan alasan bahawa pengguna mendapat manfaat daripada keputusannya untuk menjadikan WhatsApp percuma, dan saingan seperti YouTube, Twitter dan WeChat melakukan “dengan biasa-biasa sahaja” tanpa akses ke platform pembangunnya.

Pertarungan yang berlarutan

Ketua Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengatakan kepada pekerja pada bulan Julai lalu bahawa Facebook akan melawan cabaran undang-undang untuk memecah belahkan syarikat, dan menyebutnya sebagai ancaman yang nyata wujud, menurut audio mesyuarat syarikat dalaman yang diterbitkan oleh The Verge.

Walaupun kaedah pemecahan syarikat jarang berlaku, beberapa pakar antimonopoli mengatakan kes itu luar biasa kerana pernyataan yang memalukan oleh Zuckerberg dipetik dari dokumen Facebook sendiri, seperti e-mel tahun 2008 di mana dia mengatakan “lebih baik membeli daripada bersaing.”

Pakar lain seperti Seth Bloom dari Bloom Strategic Counsel mengatakan bahawa aduan FTC “jauh lebih lemah” daripada tuntutan DOJ terhadap Google.

“Kami bercakap mengenai pemerolehan yang berusia enam atau lapan tahun dan sukar bagi mahkamah untuk memerintahkan penjualan sejak bertahun-tahun yang lalu,” kata Bloom.

Pelabur juga menyatakan kebimbangan yang serupa. “Saya tidak tahu sama ada FTC atau DOJ akan berjaya memecah belahkan Facebook. Saya menganggap ini akan diseret ke mahkamah kerana FB akan membela diri,” kata Daniel Morgan, pengurus portfolio di Synovus Trust di Atlanta, Georgia .

Tuntutan tersebut merupakan kes antimonopoli terbesar dalam satu generasi, setanding dengan tuntutan mahkamah terhadap Microsoft Corp pada tahun 1998.

Kerajaan persekutuan akhirnya menyelesaikan kes itu, tetapi pertengkaran selama bertahun-tahun dan pemeriksaan yang panjang mencegah syarikat itu daripada menggagalkan pesaing dan diberi kepercayaan untuk membuka jalan untuk pertumbuhan besar di internet.

Bulan lalu, Facebook mengatakan pihaknya membeli perkhidmatan pelanggan Kustomer, dalam pemerolehan yang menurut Wall Street Journal bernilai Kustomer pada $ 1 bilion.

Facebook juga membeli Giphy, laman web popular untuk membuat dan berkongsi gambar animasi, atau GIF, pada bulan Mei.

Pengambilalihan itu telah mendapat pemeriksaan dari badan pengawas persaingan UK. Saham Facebook turun sebanyak 3% selepas berita itu sebelum menjunam lagi ke 1.9%.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img