spot_img
spot_img

SOP pelancongan Sabah semasa PKPB

spot_img

KOTA KINABALU (7 Dis): Kerajaan Sabah telah mengeluarkan garis panduan dan prosedur operasi standard (SOP) yang harus diikuti oleh pengusaha sektor pelancongan dan perhotelan dalam tempoh Perintah Kawalan  Pergerakkan Bersyarat (PKPB) berkuatkuasa hari ini hingga 20 Disember.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Masidi Manjun mengatakan garis panduan dan SOP telah dikoordinasikan oleh Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri dan melibatkan aktiviti pelancongan awam, premis penginapan hotel dan aktiviti pelancongan berasaskan masyarakat (CoBT).

Masidi, yang juga jurucakap kerajaan negeri untuk hal-hal yang berkaitan dengan Covid-19, mengatakan sektor pelancongan dan perhotelan, antara lain, harus memastikan kapasiti 50% untuk setiap kelompok pelancong pada sesuatu masa, termasuk dalam bas pelancongan.

- Advertisement -

Beliau berkata, pengendali juga perlu memastikan bahawa pengunjung menggunakan aplikasi dan buku pendaftaran Sabah Trace dan MySejahtera untuk mencari jarak dekat, mengimbas suhu badan, melakukan penjarakan sosial, serta menggunakan topeng muka dan pembersih tangan.

“Kegiatan pelancongan awam dan premis hotel mesti memberikan garis panduan untuk mencegah penyebaran Covid-19, sementara pengendali CoBT diminta mengadakan taklimat SOP di awal aktiviti,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Masidi mengatakan mereka juga mesti melakukan pembersihan dan pembasmian kuman sekurang-kurangnya tiga kali sehari di tempat awam atau di kawasan yang sering disentuh, menguruskan sampah am secara berkala serta membuang topeng muka ke tong tertutup untuk dibuang.

- Advertisement -

Dia mengatakan hanya pekerja sihat yang dibenarkan bertugas, sementara tetamu di hotel atau pelawat diminta untuk memberitahu pihak yang berkenaan termasuk agensi kerajaan, jika mereka mengalami gejala Covid-19.

Bagi sektor perhotelan, kerajaan negeri mengizinkan restoran atau kafe beroperasi termasuk menu bufet secara ‘dished out’, pertemuan dan seminar dalam skala kecil dengan had kehadiran setengah ruang bilik atau tidak lebih dari 20 orang di masa.

Untuk aktiviti CoBT, peralatan mesti dibasmi kuman sebelum dan selepas digunakan; makanan mesti dibekalkan dalam bungkusan, dan minuman dan perkakas seperti sudu tidak boleh dikongsi bersama sementara khemah perkhemahan dan peralatan keselamatan juga mesti dibasmi kuman, katanya.

Dia mengatakan bahawa pemain-pemain industri pelancongan digalakkan untuk mempromosikan produk mereka secara dalam talian atau alternatif lain yang dapat mengurangkan hubungan rapat dengan pelanggan.

Sementara itu, Masidi berkata, kerajaan negeri juga membenarkan kegiatan golf mengikut SOP yang ditetapkan termasuk memastikan hanya satu pemain yang dibenarkan dalam kereta sepanjang permainan, sementara penggunaan pembahagi plastik dilarang sama sekali.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img