spot_img
spot_img

Polisi baru untuk menukar negara daripada pengguna kepada pengeluar teknologi

spot_img

KUALA LUMPUR (8 Dis): Dasar Nasional Sains, Teknologi dan Inovasi (DSTIN) 2021-2030 akan memperhebatkan usaha pengembangan dan aplikasi teknologi tempatan untuk mengubah negara dari menjadi pengguna teknologi kepada pemaju teknologi.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin berkata bahawa menetapkan sasaran untuk menjadi negara berteknologi tinggi, usaha tersebut dapat mengurangi kebergantungan pada teknologi dan tenaga kerja asing.

Katanya, usaha penyelidikan pembangunan eksperimental akan diperkasakan dengan mengasingkan 50% dari peruntukan untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D).

- Advertisement -

“Kerajaan melalui kementerian ini telah merumuskan kaedah baru, yang juga akan menangani masalah kekurangan inovasi, di mana konsep Sains, Teknologi, Inovasi dan Ekonomi (STIE) diperkenalkan dalam langkah ini.

“Pendekatan bersepadu yang menggabungkan dua sektor utama negara, yakni ‘STI’ dan ‘Ekonomi’ sebagai satu sektor, untuk memastikan semua program dilaksanakan untuk saling melengkapi dan memberi impak yang tinggi, sehingga menjadikan STI sebagai pembantu dalam menangani cabaran baru peringkat nasional, “katanya ketika melancarkan dasar dan Kerangka 10-10 Sains, Teknologi, Inovasi dan Ekonomi (MySTIE) yang disiarkan secara langsung di laman Facebook kementerian hari ini.

Dia mengatakan bahawa kebijakan baru itu menggariskan enam teras, bersama dengan 20 strategi dan 46 inisiatif, yang merangkumi semua sektor dan ruang hidup orang dari semua lapisan masyarakat.

- Advertisement -

Khairy berkata, enam teras tersebut menekankan tadbir urus STI yang responsif, membudayakan penyelidikan, pengembangan, pengkomersialan dan inovasi (R&D & C & I), serta penggunaan teknologi tempatan oleh industri, pengembangan bakat STI, penyerapan STIE, serta membawa STI ke peringkat global.

“Kami sedar bahawa usaha pertumbuhan ekonomi berasaskan IMS memerlukan kerjasama dari berbagai pihak, oleh itu dasar ini menekankan kerjasama strategik antara kerajaan, industri, para akademik dan masyarakat, terutama dalam pengembangan teknologi tempatan melalui R&D & C & I.

“Ini untuk memastikan bahawa STI memberi manfaat kepada semua pihak secara inklusif tanpa meminggirkan sesiapa apa pun … bakat STI yang menjadi tulang belakang pembangunan negara juga menjadi fokus utama DSTIN baru,” katanya.

Oleh itu, katanya, pendidikan berdasarkan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), serta Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET), akan diperkukuhkan untuk memastikan bahawa bakat dapat memenuhi keperluan industri dalam dunia yang berubah dengan pesat ekonomi dan teknologi.

Khairy mengatakan dalam upaya menjadikan Malaysia sebagai negara teknologi tinggi dengan GERD (Perbelanjaan Domestik Kasar untuk Penyelidikan dan Pembangunan) 3,5% menjelang 2030, 10 program lonjakan STIE telah dirumuskan.

Antaranya ialah penciptaan Teknologi Komersialisasi Accelerator (TCA), Malaysia Science Endowment (MSE), National Technology Innovation Sandbox (NTIS) dan penubuhan Pusat Vaksin Nasional, yang akan mendorong pengembangan teknologi tempatan dan pengkomersialan produk R&D.

Beliau berkata, Kerangka 10-10 MySTIE dirancang khusus oleh Akademi Sains Malaysia untuk menyokong pelaksanaan DSTIN 2021-2030 dan menangani isu-isu yang telah lama diperdebatkan berkaitan dengan hasil R&D yang tidak memenuhi keperluan industri dan tahap rendah pengkomersialan dan pemindahan teknologi.

Katanya, 30 bidang keutamaan telah dikenalpasti, yang terbahagi kepada tiga, iaitu 12 bidang keutamaan yang menjadi pemacu ekonomi, tujuh bidang keutamaan yang menumpukan pada kesejahteraan masyarakat dan 11 bidang keutamaan yang mempengaruhi kedua-dua aspek.

“Saya percaya penggunaan kerangka kerja 10-10 MySTIE akan membantu memperkuatkan peranan TCA dalam usaha pengkomersialan, apabila sekumpulan bidang keutamaan dapat memenuhi keperluan industri, sehingga memastikan kemajuan sains dan teknologi, sesuai dengan ekonomi negara pertumbuhan, “katanya.

Sementara itu, Khairy mengatakan Malaysia berada di kedudukan ke-33 daripada 131 negara inovatif dalam Indeks Inovasi Global (GII) 2020, berbanding dengan 35 tahun lalu.

“Di antara negara-negara ASEAN, Malaysia berada di tempat kedua di belakang Singapura, sementara di antara negara-negara kumpulan berpendapatan tinggi-menengah, kami berada di belakang China,” katanya.

Walaupun begitu, dari aspek kompetensi inovatif, Khairy mengatakan dia tidak berpuas hati kerana Malaysia menunjukkan tahap kompetensi yang rendah, kerana menghasilkan sedikit hasil inovatif dibandingkan dengan tahap pelaburan inovatif yang tinggi.

“Situasinya berbeza dengan negara-negara ASEAN lain seperti Vietnam, Filipina dan Thailand, yang menunjukkan kecekapan inovatif yang tinggi berbanding dengan negara kita, kerana mereka menghasilkan banyak output inovatif, dibandingkan dengan input yang dilaburkan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img