spot_img
spot_img

Ambil peluang perniagaan online dengan kadar penembusan Internet yang tinggi

spot_img

8 DISEMBER – Pasaran e-dagang yang berkembang pesat di Malaysia telah dibantu oleh peningkatan jumlah pengguna Internet dan akses Internet. Oleh itu, usaha untuk mengembangkan pasaran e-dagang harus diteruskan, sebagai salah satu cara untuk mengekalkan ekonomi digital.

Rata-rata, rakyat Malaysia telah berada dalam komuniti dalam talian selama 8.5 tahun sejak pelaksanaan Inisiatif Jalur Lebar Nasional pada tahun 2010. Penduduk pengguna Internet di Malaysia meningkat dari 81.2 peratus pada tahun 2018 kepada 84.2 peratus pada tahun 2019.

Malaysia telah mengungguli rakan-rakan di Asean kecuali Singapura dengan 88,2 peratus populasi pengguna Internet – Vietnam (70,4 %), Filipina (60,1 %), Thailand (56,8 %) dan Indonesia (39,8 %).

- Advertisement -

Bahkan pada tahun 2016, penyelidikan oleh Bank Dunia menunjukkan bahawa masyarakat masyarakat di Malaysia telah menggunakan teknologi dalam kehidupan seharian mereka dengan skor indeks 0.64 mengatasi negara-negara Asean lain seperti Vietnam, Filipina dan Indonesia, serta ekonomi Asia iaitu China dan India.

Menurut statistik terkini yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan (DOSM), akses isi rumah ke Internet meningkat dari 87 peratus pada 2018 menjadi 90.1 peratus pada tahun 2019. Akses ke komputer menurun sedikit dari 71.7 peratus menjadi 71.3 peratus sementara akses ke telefon bimbit kekal tinggi pada 98.2 peratus dengan lebih banyak akses ke telefon pintar – dari 89 peratus hingga 91 peratus.

Berdasarkan statistik 2Q20 yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), kadar penembusan jalur lebar tetap telah meningkat dari 33.8 persen pada 1Q20 kepada 34.5 peratus pada 2Q20 sementara kadar penembusan jalur lebar mudah alih turun dari 118.5 peratus kepada 116.7 peratus , tetapi masih dianggap tinggi.

- Advertisement -

Di kalangan pengguna Internet, kebanyakan mereka menggunakan akses ke Internet untuk melayari rangkaian  media sosial (97.1 peratus), untuk memuat turun gambar, filem, video atau muzik; bermain atau memuat turun permainan (84.7 peratus), untuk mencari maklumat mengenai barang dan perkhidmatan (83.5 peratus), menelefon melalui Internet (77.4 peratus) dan untuk aplikasi atau muat turun perisian (77.1 peratus).

Oleh itu, akses yang lebih luas ke Internet dapat membantu penggunaan Internet yang lebih besar untuk mencari maklumat mengenai kebaikan dan perkhidmatan dan penyertaan dalam rangkaian sosial, dan kegiatan ini dapat meningkat lebih banyak lagi sejak bermulanya wabak Covid19.

Dengan kata lain, ini membantu menyokong pengembangan pasaran e-dagang di Malaysia di samping kemudahan pemindahan bank, serta pembayaran kad dan digital yang menjelaskan peningkatan nilai tambah e-dagang kasar kepada ekonomi selama bertahun-tahun antara 2010 dan 2019 – dari RM37.7 bilion hingga RM127 bilion.

Pada bulan Jun, Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) telah menjangkakan sumbangan e-dagang meningkat kepada RM170 bilion untuk tahun ini.

Statistik bulanan dari Bank Negara hingga Oktober tahun ini juga menunjukkan bahawa kadar penembusan perbankan internet dan perbankan bergerak terus meningkat.

Dilaporkan oleh harian Sun, sebuah kajian yang dilakukan oleh MasterCard mengungkapkan bahawa Malaysia berada di kedudukan teratas dalam penggunaan e-wallet di Asia Tenggara, mengatasi negara-negara lain seperti Filipina, Thailand dan Singapura.

Selain itu, keyakinan dalam komuniti pengguna mungkin disebabkan oleh kes penipuan e-dagang yang tidak dapat dielakkan (0,02 persen pada tahun 2018), jatuh sedikit dari 0,03 persen pada tahun 2017, menurut penyedia pembayaran digital iPay88.

Perkembangan ini harus memberi isyarat positif kepada pihak berkepentingan yang terlibat untuk terus mengembangkan pasaran e-dagang lebih jauh. Ia harus dianggap sebagai alternatif atau pilihan penting bagi pengusaha tempatan yang mengalami penjualan yang lemah kerana perluasan perintah kawalan pergerakan (PKP) dan berlanjutan jangkitan Covid-19.

Kerajaan sememangnya telah menunjukkan komitmen untuk melakukannya melalui pakej rangsangan Covid-19 serta Belanjawan 2021, yang menangani aspek penawaran dan permintaan.

Dalam Belanjawan 2021, peruntukan bernilai RM150 juta telah diperuntukkan untuk program latihan, bantuan penjualan dan peralatan digital untuk 100,000 usahawan tempatan untuk bergabung dalam pasaran e-dagang di bawah Kempen e-dagang UKM dan Mikro PKS yang diperkenalkan di Penjana.

Dari sisi pengguna, RM150 juta lagi juga diperuntukkan untuk memperluas Shop Malaysia Online yang diperkenalkan di Penjana untuk terus meningkatkan perbelanjaan dalam talian.

Menurut statistik, lalu lintas dalam talian dalam ribuan klik pada 2Q20 menunjukkan bahawa laman web e-dagang yang teratas di negara ini adalah Shopee dan Lazada.

Selain itu, Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) juga baru-baru ini melancarkan inisiatif digital baru yang dikenali sebagai Go-eCommerce.

Ini adalah platform keusahawanan dalam talian yang menyediakan alat penting bagi usahawan untuk membawa perniagaan mereka ke tahap yang lebih maju dan maju, merangkumi pengurusan perniagaan, pengurusan kewangan, rangkaian media sosial, laman web dan juga aplikasi mudah alih.

Data membuktikan bahawa pasaran e-dagang harus dipandang serius bukan hanya sekarang tetapi juga ke depan, terutama bagi pelaku perniagaan untuk terus bersaing dengan evolusi teknologi yang pesat. Penggunaan sepenuhnya inisiatif yang telah diumumkan akan dapat menyebarkan faedah kepada ramai lapisan masyarakat, perniagaan dan ekonomi.

* Sofea Azahar adalah penganalisis penyelidikan di think tank Emir Research.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img