spot_img
spot_img

UBER jual kenderaan pandu automatik kepada Aurora

spot_img

NEW YORK / SAN FRANCISCO (8 Dis): Uber Technologies Inc menjual unit pemandu robot (tanpa manusia), Uber Advanced Technologies Group (ATG), kepada syarikat permulaan kenderaan pemandu sendiri Aurora, kata syarikat itu pada hari Isnin, dalam satu langkah yang akan mempercepat perjalanan -berkongsi matlamat syarikat untuk mencapai keuntungan.

Kesepakatan ekuiti bernilai kepada ATG, $ 4 bilion, menurut sumber yang mengetahui perkara itu. Ini menandakan penurunan besar dalam penilaian ATG, kerana ia mengumpulkan $ 1 bilion dari konsortium pelaburan termasuk Toyota Motor Corp dan SoftBank Group Corp pada nilai $ 7.25 bilion tahun lalu.

Berikutan penjualan yang diumumkan pada hari Isnin semalam, Uber juga melabur $ 400 juta di Aurora, yang memberikan nilai pada Aurora sebanyak $ 10 bilion, kata sumber itu.

- Advertisement -

Uber akan memegang kira-kira 26% kepentingan pemilikan di Aurora jika dicairkan sepenuhnya, kata syarikat itu dalam kenyataannya. Aurora, yang berusaha untuk mengembangkan trak dan kenderaan automatik, akan bekerjasama dengan Uber untuk melancarkan kenderaan memandu sendiri di rangkaian penghantaran dan penghantaran makanannya.

Uber juga sedang berusaha untuk membina platform logistik pengangkutan tetapi tidak menggunakan trak sendiri pada masa ini. Penjualan itu akan mempercepat matlamat Uber untuk mencapai keuntungan pada akhir 2021, kata Ketua Pegawai Eksekutif Dara Khosrowshahi kepada Reuters dalam satu wawancara.

“Ini pada dasarnya memajukan jalan menuju keuntungan,” katanya. Khosrowshahi, yang akan mengambil tempat di dewan Aurora, mengatakan keuntungan Uber bukanlah faktor utama dalam perjanjian itu.

- Advertisement -

Tetapi Uber telah mencari pilihan untuk bahagian kenderaan automatiknya, melabur banyak wang tunai, termasuk lebih banyak pelaburan luar, ketika Khosrowshahi memfokuskan kembali perniagaan asas termasuk pengiriman barang dan penghantaran makanan sejak wabak Covid19 melanda.

Aurora adalah antara puluhan syarikat pemula, pembuat kenderaan dan syarikat teknologi besar yang mengusahakan sistem kereta memandu sendiri, yang ingin memanfaatkan perubahan dalam industri pengangkutan.

Nilai terakhir bernilai lebih dari $ 3 bilion pada bulan September 2019, menurut data PitchBook. Syarikat permulaan yang berpangkalan di California, Palo Alto, yang sudah menguji kenderaan di San Francisco Bay Area dan Pittsburgh, mengatakan pada bulan Julai ia memperluas pengujian dan pengembangan kenderaannya ke daerah Dallas-Fort Worth di Texas. Penggabungan Uber dengan Aurora tidak eksklusif.

Khosrowshahi mengatakan Uber akan terus memasang teknologi memandu sendiri pada berbagai jenis kendaraan, tetapi menyebut hubungan dengan Aurora adalah “istimewa.” “Sekiranya teknologi itu menjadi nyata, saya fikir pelaburan kita akan menghasilkan wang yang baik di masa hadapan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img