spot_img
spot_img

Saham Air Asia meningkat setelah wawancara Tony Fernandes

spot_img

KUALA LUMPUR (8 Dis): AirAsia Group Bhd naik sebanyak 4.5 sen atau 5.49% ke paras tertinggi dalam lima bulan ini ke 86.5 sen pada perdagangan awal pagi hari ini setelah kumpulan itu memberitahu Bloomberg bahawa mereka menjangkakan perjalanan akan kembali ke tahap pra-Covid pada enam hingga 12 bulan akan datang.

Pada 10.09 pagi, kaunter mengalami kenaikan pada 85 sen, naik tiga sen atau 3.66%.

Kaunter, antara saham yang paling aktif diperdagangkan pagi ini, menyaksikan 24.33 juta saham diniagakan.

- Advertisement -

Saham telah pulih 63.46% dari paras 52 sen baru-baru ini pada 3 November.

Pada 85 sen, syarikat itu bernilai RM2.82 bilion.

Dalam wawancara dengan Bloomberg semalam, ketua pegawai eksekutif (CEO) Tan Sri Tony Fernandes mengatakan bahawa dia secara “diam-diam” optimis pada tahun 2021 dengan fokus untuk memperluas pangkalan kumpulan di Asia Tenggara.

- Advertisement -

Dia menambah bahawa kumpulan itu dalam perbincangan mengenai memulakan tiga syarikat penerbangan baru di rantau ini, dan rancangannya untuk menaikkan nilai saham sehingga RM2.5 bilion adalah mengikut jadual.

Sementara itu, ketua penyelidikan Rakuten Trade, Kenny Yee, semalam mengatakan bahawa kejayaan pengembangan vaksin Covid-19 akan menghilangkan sekatan perjalanan rentas sempadan dan larangan perjalanan ke seluruh dunia, yang menguntungkan AirAsia.

“Harga saham AirAsia berada dalam pemulihan sekarang mengikuti jangkaan sebelumnya; kami menjangkakan momentum beli akan disambung semula kerana ini adalah salah satu potensi pemulihan, ”katanya.

MIDF Research juga dalam laporannya pada Khamis lalu meningkatkan sektor penerbangan menjadi “neutral” dari “negatif”.

“Kami meramalkan bahawa permintaan perjalanan udara akan pulih perlahan-lahan, tetapi hanya pada tahap pra-pandemi pada FY21 (tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2021). Dengan pengenalan vaksin dan pengawalan seterusnya di peringkat global, kami percaya bahawa ada sinar untuk syarikat penerbangan, “katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img