spot_img
spot_img

Vaksin percuma buat seluruh Russia

spot_img

Putin memerintahkan permulaan vaksinasi besar-besaran terhadap Covid-19 di Rusia, akan bermula minggu hadapan dengan pekerja barisan hadapan diberi keutamaan

Presiden Vladimir Putin telah memerintahkan permulaan vaksinasi skala besar terhadap coronavirus di Rusia, pada akhir minggu depan. Pegawai perubatan dan guru akan menjadi yang pertama untuk mendapatkan tempat dan penyertaan akan dilakukan secara sukarela.

Industri farmasi Rusia bersedia menghadapi cabaran itu, kata Putin semasa telekonferensi kerajaan, pada hari Rabu lepas. Dia menjelaskan bahawa jumlah dos formula ‘Sputnik V’ yang telah dihasilkan akan mencapai dua juta kuantiti dalam beberapa hari akan datang,

- Advertisement -

“Saya meminta anda mengatur pekerjaan dengan cara yang memungkinkan permulaan vaksinasi berskala besar pada akhir minggu depan,” kata presiden kepada Wakil Perdana Menteri Tatyana Golikova. Dia berjanji akan melaporkan kembali ketika kerajaan siap untuk memenuhi tugas itu, tetapi Putin dengan tegas menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak menginginkan laporan lain, dia mahukan untuk vaksinasi dengan lebih awal.

Penyertaan akan dilakukan secara sukarela, dan warga Rusia akan menerima vaksin secara percuma.

Golikova telah meminta ketua-ketua wilayah Rusia untuk memberikan laporan mengenai kemampuan mereka untuk menyebarkan ‘Sputnik V.’ Moscow akan menentukan jumlah bekalan berdasarkan ketersediaan peralatan yang diperlukan, keadaan penyimpanan, jumlah kakitangan terlatih dan penentuan tempat vaksinasi.

- Advertisement -

Sebelumnya pada hari Rabu, Menteri Pertahanan Sergey Shoigu memberitahu presiden bahawa empat lagi pusat perubatan telah dibina oleh tentera untuk membantu memerangi coronavirus. Pusat itu telah diserahkan kepada pihak berkuasa tempatan di Wilayah Astrakhan selatan dan bandar-bandar Pskov dan Severomorsk. Salah satu kemudahan di Pskov dirancang untuk merawat kanak-kanak yang didiagnosis dengan Covid-19 dan mampu menampung sehingga 60 pesakit secara serentak.

Putin mengatakan bahawa kedua-dua pekerja pembinaan tentera dan awam layak menjadi “tanda yang sangat baik” untuk pekerjaan mereka dalam beberapa bulan terakhir, kerana pembinaan kemudahan perubatan telah berlangsung 24/7 dan diselesaikan tepat pada waktunya. Tentera telah mendirikan 29 pusat perubatan di seluruh Rusia sejak bermulanya wabak ini.

Putin juga memuji para saintis Rusia, dengan mengatakan bahawa “pengeluaran Sputnik V, vaksin pertama yang terdaftar di dunia terhadap jangkitan koronavirus, inilah yang memungkinkan kita untuk memulakan vaksinasi.” Sputnik V mendapat persetujuan negara pada bulan Ogos, dengan ujian klinikal Tahap-Tiga sedang berjalan. Data terbaru menunjukkan bahawa lebih daripada 95 peratus percubaan berkesan terhadap Covid-19. Pada pertengahan Oktober, Rusia juga mendaftarkan vaksin keduanya, EpiVacCorona.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img