spot_img
spot_img

Penonton kembali ke stadium?

spot_img

Kuala Lumpur: Ada harapan untuk penyokong bola sepak negara kembali ke stadium apabila Liga Bolasepak Malaysia (MFL) sedang giat mengadakan perbincangan dengan pihak berkaitan termasuk merangka standard operasi prosedur (SOP) bagi memastikan perkara terbabit terlaksana.

Ketua Pegawai Eksekutif MFL, Datuk Ab Ghani Hassan berkata, kehadiran penonton ke stadium adalah antara matlamat utama yang akan ‘diperjuangkan’ bagi saingan Liga M musim depan sekali gus bakal menghidupkan kembali aura sukan nombor satu negara terbabit.

Beliau berkata, antara SOP yang akan dibentangkan nanti adalah membabitkan jumlah penonton mengikut kapasiti stadium selain memperketatkan lagi saringan sebelum mereka dibenarkan memasuki venue.

- Advertisement -

“Sememangnya tanpa kehadiran penonton ke stadium menyebabkan saingan Liga M tampak suram lebih lagi akan menjejaskan penajaan pasukan berikutan ketiadaan orang ramai di venue.

“Pada peringkat permulaan, kita hanya membenarkan jumlah tertentu sahaja memasuki stadium dan mungkin akan bertambah secara berperingkat jika situasi pandemik Covid-19 di negara lebih terkawal.

“Selain itu, golongan berisiko seperti kanak-kanak dan warga emas sudah tentu tidak dibenarkan memasuki stadium,” katanya.

- Advertisement -

Terdahulu, Arena Metro melaporkan saingan Liga M bakal berdepan krisis terbesar dalam sejarah penganjurannya apabila dijangka berdepan risiko muflis seandainya penyokong bola sepak tempatan masih tidak dibenarkan ke stadium musim depan.

Jangkaan itu hadir susulan kebergantungan kewangan setiap pasukan Liga M adalah dari hasil kutipan tiket penonton selain wang tajaan yang diterima daripada syarikat-syarikat swasta serta badan bukan kerajaan.

Menurut pakar akademik dari Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM Shah Alam, Mohd Sadek Mustafa, hampir RM100 juta kerugian secara keseluruhan bakal ditanggung oleh 24 buah pasukan Liga-M iaitu dari Liga Super dan Liga Perdana yang boleh mengheret mereka ke kancah bankrap.

Katanya, jualan tiket perlawanan adalah elemen terpenting dalam ekosistem bola sepak di Malaysia memandangkan hasil daripada hak penyiaran dan wang kemenangan tidak semewah liga di luar negara.

Lantas, hasil kutipan tiket sememangnya penting bagi memastikan industri bola sepak terus hidup dan bernyawa di kala negara ketika ini sedang berdepan ketidaktentuan ekonomi disebabkan oleh pandemik Covid-19.

-Syazwan Msar Arena Metro

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img