spot_img
spot_img

Australia tidak peduli rungutan China

spot_img

(3 Dis): Australia mengatakan bahawa ia tidak akan memberikan perhatian langsung langsung pada senarai rungutan China terhadap kerajaan kerana pertikaian diplomatik yang semakin meningkat yang merosakkan perdagangan antara kedua-dua negara.

Seorang diplomat China di Canberra bulan lalu menyatakan kepada media dengan sebuah dokumen yang menggariskan 14 rungutan, bermula dari Australia yang mencampuri urusan di Hong Kong untuk meminta siasatan terhadap wabak koronavirus. Hubungan telah menjadi buruk selama berbulan-bulan, dengan sejumlah komoditi yang disasarkan dengan tarif atau larangan dalam apa yang dikatakan oleh Canberra sebagai “paksaan ekonomi.”

Merujuk kepada senarai rungutan itu, Bendahari Josh Frydenberg memberitahu Sky News pada hari Khamis semalam  bahawa Australia “tidak akan memberi jalan keluar kepada mereka.”

- Advertisement -

“Mereka telah melampau kepada kita,” katanya. “Kita akan mengutamakan dentiti nasional kita, akhbar bebas, parlimen yang dipilih secara demokratik dan jelas menegakkan kepentingan nasional kita dalam hal-hal seperti pelaburan asing.”

Hubungan mencapai tahap terburuk minggu ini setelah seorang diplomat di Beijing tweet gambar palsu yang menunjukkan seorang askar Australia memegang pisau ke kerongkong anak Afghanistan – rujukan untuk siasatan jenayah perang yang sedang berlaku. Perdana Menteri Scott Morrison mengatakan bahawa tweet itu “menjijikkan” dan menuntut permintaan maaf. Dia juga pergi ke WeChat, mempertahankan Australia sebagai “negara yang bebas, demokratik, liberal” dan menjelaskan bahawa siasatan rasmi sedang dilakukan untuk menyiasat tuduhan kekejaman yang dilakukan oleh askar pasukan khas Australia di Afghanistan.

Catatan itu telah dihapus oleh WeChat, kerana penggunaan “kata-kata yang mengelirukan” untuk “memutarbelitkan peristiwa sejarah dan menipu orang ramai.”

- Advertisement -

Frydenberg mengatakan pemadaman itu tidak perlu.

Hubungan antara rakan dagang utama telah tegang sejak 2018 ketika Canberra melarang Huawei Technologies Co. membangun jaringan 5Gnya dan memperkenalkan undang-undang campur tangan asing yang bertujuan menghentikan “campur tangan” Beijing dalam urusan domestik. Hubungan telah membeku sejak April, ketika kerajaan Morrison meminta penyiasat bebas memasuki Wuhan untuk memeriksa asal-usul coronavirus.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img