TERKINI
Luar Negara

Singapura luluskan daging ayam buatan makmal

December 2, 2020 10:12 am – Aiman Shahar

(2 Dis): Eat Just Inc., pembuat pengganti daging dan telur (secara tidak semulajadi), telah diberi kebenaran untuk menjual ayam buatan makmalnya di Singapura, yang menjadi kerajaan pertama yang membenarkan penjualan daging kultur atau daging yang dibuat dari makmal.

Produk yang dihasilkan dari sel haiwan tanpa penyembelih ayam, akan muncul di Singapura dengan jenama Daging BAIK sebagai gigitan ayam dengan roti dan perasa di sebuah restoran. Eat Just pada mulanya bekerjasama dengan pengeluar tempatan Pusat Inovasi dan Sumber Makanan untuk membuat ayam ternakan. Selain itu, syarikat itu membeli lebih banyak peralatan untuk memperluas penjualan ke restoran lain – dan akhirnya kedai runcit.

“Kami mahu Singapura menjadi tumpuan pembuatan kami di seluruh dunia,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Josh Tetrick dalam temu bual. “Mereka benar-benar maju dalam membangunkan sektor ini.”

Dia menambah bahawa rasa ayam itu sama dengan daging ayam sebenar.

Singapura bergerak pantas untuk membenarkan penjualan daging kultur, langkah yang sesuai dengan agenda pengeluaran makanannya dengan lebih meluas. Negara kecil yang berpendudukan padat itu, yang kebanyakannya bergantung pada negara lain untuk makanan, telah memperluas fokus untuk mendapatkan makanan yang cukup untuk 5.7 juta penduduknya kerana krisis Covid-19 memperlihatkan kerapuhan rantai bekalan di seluruh dunia.

Sebagai tindak balas terhadap wabak tersebut, Singapura berusaha menghasilkan 30% makanannya sendiri menjelang 2030, meningkat daripada kurang dari 10% hari ini. Baru-baru ini mereka mempercepat pembiayaan untuk ladang tempatan.

“Singapura telah menghabiskan lebih banyak masa dan tenaga untuk mendapatkan hak ini daripada Eropah Barat dan A.S.,” kata Tetrick.

Produk ayam baru akan dijual dengan harga yang serupa dengan ayam premium untuk enam bulan pertama, kata Tetrick, dan menambah bahawa kos akan turun dari masa ke masa apabila syarikat itu membangun pada skala global. “Akhirnya kami ingin sampai ke tempat yang jauh lebih efektif dari pada pengeluaran konvensional.”

Itu boleh memakan masa lama, kerana ayam adalah salah satu protein yang paling murah. Di A.S., ia juga paling popular – dengan penggunaannya lebih tinggi daripada daging lain. Kedai runcit menjual ayam rotisserie keseluruhan $ 5, dan beberapa restoran menawarkan sandwic ayam pada US $ 1.

Pada masa yang sama, rantai makanan segera dan kedai runcit telah menambahkan alternatif daging ini dengan cepat ke menu mereka. Walaupun daging kultur adalah daging asli, dan bukan pengganti dari bahan lain, ia dapat dipasarkan sebagai lebih mesra dan lestari terhadap alam sekitar.

Di Singapura, burger lembu mungkin seterusnya. Eat Just bercadang untuk mengemukakan permohonannya untuk daging lembu buatan makmal di sana pada separuh pertama tahun depan. Proses kelulusan untuk produk daging kultur bergerak lebih perlahan di Eropah dan A.S.

Eat Just yang berpusat di San Francisco, yang belum peroleh keuntungan, merancang tawaran awam awal di A.S. di masa akan datang.

“Rancangan kami adalah untuk mencapai keuntungan operasi sebelum akhir tahun depan,” kata Tetrick, sambil menambah syarikat akan kelihatan terbuka pada suatu ketika selepas itu.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid