TERKINI
Bisnes

Airbnb tingkatkan nilai IPO

December 2, 2020 5:31 pm – Bukan Che Ta

Airbnb mengatakan dalam dokumen peraturan modal semalam bahawa ia menetapkan kiraan harga dari $ 44 hingga $ 50 untuk penawaran awam awalnya (Initial Public Offering – IPO), yang akan menaikkan pendapatan kutipan modal awam hingga $ 2,85 bilion dan nilai syarikat meningkat sekitar $ 30 bilion.

Sebagai langkah yang ditunggu-tunggu, Airbnb bersedia untuk menawarkan IPO sebelum akhir tahun ini di tengah-tengah kebanjiran syarikat teknologi digital yang memasuki pasaran, walaupun jangkitan COVID-19 yang melambung tinggi merosakkan ekonomi global. Saham tersebut akan diperdagangkan di Nasdaq dengan simbol “ABNB.”

Dalam pemfailan S-1 dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S. bulan lalu, yang telah dipinda pada 1 Disember, deposit untuk sewa rumah turun 18% pada suku tahun lalu. Syarikat berjaya memperoleh keuntungan sebanyak $ 219.3 juta.

Airbnb mencatatkan pendapatan 2019 sebanyak $ 4.8 bilion, berbanding $ 3.7 bilion pada tahun 2018 – mewakili pertumbuhan 32% dari tahun ke tahun. Syarikat memberi amaran penurunan EBITDA yang disesuaikan dan aliran tunai percuma dapat berlanjutan.

Setelah secara rahsia mengajukan IPO dengan pengawal selia pada bulan Ogos, pelabur akhirnya melihat lebih mendalam mengenai beberapa pendedahan utama yang harus dibuat oleh syarikat sebelum memulakan perdagangan.

Pasaran IPO yang panas

Airbnb, yang ditubuhkan pada bulan Ogos 2008, bertarung dengan kelompok syarikat teknologi digital yang meneruskan operasi perniagaan dengan mencabar , kekacauan dan ketidakpastian akibat wabak COVID-19.

Walau bagaimanapun, pasaran IPO A.S. menjadi ‘panas’, dengan 232 syarikat mengemukakan untuk menawarkan IPO – kenaikan 19% dari tahun ke tahun dari 2019, menurut data dari Renaissance Capital. Nama-nama besar seperti Palantir (PLTR), Asana (ASAN), Snowflake (SNOW), Unity Software (U) telah memulakan IPO buat pertama kali mereka tahun ini, dan DoorDash, Wish dan Roblox mungkin disiarkan sebelum tahun baru.

Pada bulan Oktober, syarikat itu mewujudkan badan khas penasihat pemilik rumah, yang akan merangkumi 15 hos VIP Airbnb serta dana deposit sebanyak 9.2 juta dari saham-saham Airbnb. Setelah dana mencapai $ 1 bilion, dana tersebut dapat dikeluarkan untuk program seperti dana kecemasan, pelaburan ke produk baru dan program pemberian kos pendidikan, antara lain.

Selama beberapa bulan pertama wabak itu, Airbnb menyaksikan pemesanan dan pendapatan merosot, yang menyebabkan mereka memotong seperempat kakitangannya pada bulan Mei. Dengan pelancongan di seluruh dunia yang merudum kerana virus, tempahan Airbnb telah merosot 70% dari tahun sebelumnya.

Namun, pada awal bulan Julai menyaksikan pemulihan, dengan syarikat itu mencatat satu juta tempahan yang ditempah dalam satu hari – sesuatu yang belum berlaku sejak awal Mac. Lebih banyak pelancong memilih untuk tinggal lebih dekat dengan kediaman mereka, memilih perjalanan jalan raya atau sewa rumah jangka panjang – kebanyakannya berada dalam jarak 300 batu dari rumah. Norma baru ini telah menjadi kelebihan bagi perniagaan teras Airbnb.

Dengan empat juta tuan rumah dan 7.4 juta penyenaraian di 100,000 bandar di seluruh dunia, Airbnb telah banyak pulih, kerana peningkatan pelancongan domestik.

Sebelum COVID-19, Airbnb telah menjelajahi pengalaman, penerbangan dan jenama media yang berpotensi, serta membuat pelaburan yang lebih besar untuk memenangkan hati para pelancong perniagaan juga.

Syarikat itu harus bersederhana dalam semua pelaburan, dan mengambil fokus baru pada kecekapan, menurut sumber yang dekat dengan syarikat itu.

“Sebelum pandemik, kita datang dari perspektif modal berbilion-dolar di bank. Ada sebab – untuk berbelanja, “kata sumber yang rapat dengan syarikat itu kepada Yahoo Finance baru-baru ini.

“Kami ingin membelanjakannya dengan bertanggungjawab, tetapi kami bersedia membelanjakannya dan kami tidak fokus pada margin atau keuntungan … pandemik, kerana garis masa tidak terbatas, tidak ada yang tahu berapa lama ia akan bertahan, kami harus membuat persiapan untuk membuat anggaran bagi senario terburuk, ‚ÄĚtambah sumber itu.

Kini dengan banyak sekatan perjalanan tambahan, syarikat itu sekali lagi memusatkan perhatian pada pasaran asalnya – pelancong santai dan masa lapang – untuk mengembangkan perniagaannya terus ke hadapan.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid