spot_img
spot_img

Terlepas peluang di waktu susah, akan rugi di waktu senang

spot_img

Pelabur yang takut melabur di pasaran sekarang mungkin akan kehilangan pemulihan ekonomi bertahun-tahun pada tahun-tahun akan datang, kata Zach Bevevino, pengarah dan strategi produk untuk Kumpulan Strategi Multi-Aset BlackRock.

Ekonomi global kemungkinan berada pada tahap awal pengembangan yang berpanjangan walaupun berbagai negara meramalkan mereka akan mengalami pertumbuhan negatif tahun ini, tambahnya. “Perluasan ekonomi seperti itu dapat terjadi disebabkan oleh kebijakan rangsangan [monetari] yang belum pernah terjadi sebelumnya di peringkat global [oleh bank pusat]. Kami telah melihat bukti di mana ekonomi global setakat ini pulih lebih cepat daripada yang diharapkan oleh kebanyakan pemain pasaran, dengan pertumbuhan KDNK suku ketiga yang mencatat dan perolehan korporat yang agak tinggi. ”

Walaupun jalan menuju pemulihan ekonomi global yang berpanjangan mungkin tidak rata, pelabur akan menjadi lebih baik jika mereka melabur di luar aset safe-haven atau kebiasaan (konvensional), termasuk instrumen pelaburan setara tunai dan bon kerajaan pasaran hadapan, kata Bevevino. “Pelabur perlu merasa selesa mengambil sedikit risiko untuk [menjana pulangan yang lebih baik dan] mencapai sasaran pendapatan mereka. Ini berlaku untuk pelabur agresif dan konservatif. ”

- Advertisement -

Dari perspektif kelas aset, dia mempunyai bon berlebihan berbanding ekuiti, terutamanya bon hasil tinggi. Dia menunjukkan bahawa hasil bon kerajaan yang rendah, rangsangan monetari global yang besar dan pemulihan ekonomi yang lebih baik daripada yang dijangkakan menyokong pasaran bon hasil tinggi.

Penyebaran antara bon hasil tinggi dan bon kerajaan masih mempunyai ruang untuk diperbaiki, kata Bevevino. “Namun, penting bagi para pelabur untuk tetap selektif ketika melabur dalam ruang seperti itu.”

Di dalam ikatan bon, dia mengharapkan bon korporat yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat di China dan beberapa negara Asia yang lain akan menunjukkan kemajuan yang baik. Sebab utama adalah bahawa negara-negara ini berjaya membendung Covid-19 dan melihat ekonomi mereka pulih lebih cepat daripada yang lain.

- Advertisement -

Jika dibandingkan dengan asasnya, penilaian bon korporat di negara-negara Asia ini juga agak menarik, tambahnya. “Bahagian pasaran ini juga nampaknya akan menerima keuntungan pada tahun-tahun mendatang, dari para pelabur di seluruh dunia untuk mencari pendapatan yang lebih tinggi.”

Saham pilihan dengan hasil dividen yang menarik adalah kelas aset lain yang boleh diterokai oleh pelabur. Ini adalah sekuriti hibrid (ekuiti dan bon) yang dikeluarkan terutamanya oleh institusi kewangan, jelas Bevevino. Panggilan yang dilindungi ekuiti, strategi pelaburan yang melibatkan pilihan, adalah cara lain bagi pelabur untuk menjana pendapatan yang lebih baik.

“Pelabur dapat meningkatkan pendapatan mereka melalui panggilan yang dilindungi ekuiti dengan menjual beberapa potensi kenaikan untuk menjana pendapatan dalam bentuk premium pilihan. Ini juga membolehkan para pelabur yang berorientasikan pendapatan fleksibiliti untuk memiliki sekumpulan stok yang lebih luas daripada sekadar pembayar dividen tradisional, ”katanya.

Sementara itu, saham dividen akan terus memainkan peranan penting dalam portfolio pelabur kerana kadar faedah dijangka kekal lebih rendah untuk tahun-tahun mendatang. Sebenarnya, kadar faedah boleh berubah menjadi negatif dalam lima tahun ke depan ketika kerajaan dan bank pusat di seluruh dunia melakukan pelbagai inisiatif untuk memulihkan ekonomi mereka, kata Bevevino.

“Kadar faedah sifar [hingga negatif] menjadikan pendapatan yang diperoleh daripada ekuiti sebagai alternatif yang diperlukan. Saham dividen global dan pasaran baru muncul di bawah tekanan tahun ini kerana wabak tersebut. Penutupan pelbagai ekonomi di seluruh dunia [untuk membendung Covid-19] telah mengakibatkan pengurangan dividen dan penurunan pendapatan, “katanya.

“Namun, ramalan yang paling melampau [dibuat oleh pemain pasaran] tidak berlaku. Dan wabak terburuk mungkin sudah ada di belakang kita dan akan berlalu.

“Dari perspektif jangka panjang, syarikat berkualiti dengan rekod prestasi yang baik untuk mengekalkan atau meningkatkan dividen mereka terbukti menjadi pilihan pelaburan yang baik pada masa seperti ini. Saham-saham ini siap untuk kembali ketika ekonomi mulai normal. ”

Namun, Bevevino memberi amaran bahawa para pelabur harus mengikuti perjalanan pelaburan mereka dengan hati-hati kerana ancaman yang ditimbulkan oleh wabak itu belum berakhir. “Pasaran dan ekonomi masih menghadapi pandemik global. Terutama, jumlah kes Covid-19 telah melonjak di Eropah, dengan langkah-langkah penguncian baru dilaksanakan di beberapa ekonomi terbesar di rantau ini, ”katanya.

“AS juga baru-baru ini mencatat sejumlah besar kes Covid-19. Ini boleh memberi tekanan pada aset berisiko seperti saham dan bon korporat.

“Dari segi positif, bagaimanapun, angka kematian dan kemasukan ke hospital [di negara-negara ini] tetap di bawah jumlah puncaknya sejak awal tahun ini. Selain itu, kemajuan terus dilakukan terhadap vaksin Covid-19 sementara dasar rangsangan kewangan di seluruh dunia harus tetap mapan.

“Secara keseluruhan, kami percaya risiko pandemik akan pudar dan latar belakang [makroekonomi] akan tetap baik bagi pelabur pendapatan dalam jangka sederhana.”

Kenaikan kadar inflasi dalam jangka panjang adalah risiko utama lain yang harus diperhatikan oleh pelabur, kata Bevevino. “Walaupun begitu, kami menjangkakan kenaikan kadar faedah jangka panjang akan sederhana.”

The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img