spot_img
spot_img

Kesihatan rakyat meningkat tetapi tidak pada semua golongan

spot_img

KUALA LUMPUR (1 Dis): Keseluruhan kesihatan rakyat Malaysia mengalami peningkatan yang luar biasa selama beberapa dekad terakhir, tetapi peningkatan kualiti kesihatan tidak tersebar secara sama-rata pada populasi, menurut sebuah kajian baru oleh Khazanah Research Institute (KRI).

Jangka hayat sahaja bukanlah ukuran kesihatan penduduk yang mencukupi kerana banyak rakyat Malaysia mengalami keadaan kesihatan yang merunsingkan seperti penyakit jantung, sakit belakang dan kesihatan mental, terutama pada tahun-tahun terakhir mereka, kata kumpulan pemikir itu.

Untuk meneruskan selama bertahun-tahun hidup dalam penyakit dan kecacatan, KRI menggunakan penunjuk jangka hayat sihat (HALE), yang merupakan jumlah purata tahun yang diharapkan seseorang untuk hidup dalam keadaan sihat.

- Advertisement -

“Purata jangka hayat orang yang sihat pada tahun 2019 adalah 65.5 tahun. Ini bererti bahawa walaupun bayi yang dilahirkan pada tahun 2019 dapat mengharapkan hidup hingga 75 tahun, 9.5 dari tahun-tahun akhir tersebut akan dihabiskan dalam keadaan kesihatan yang buruk, ”kata kumpulan pemikir itu dalam penerbitan terbarunya yang bertajuk Ketidakseimbangan Sosial dan Kesihatan di Malaysia: Negeri Isi Rumah Tangga 2020 Bahagian III.

Di samping itu, laporan tersebut menyatakan bahawa tahun-tahun tambahan kehidupan yang diperoleh selama beberapa dekad tidak dinikmati sama-rata di seluruh penduduk.

“Sebagai contoh, seorang lelaki yang baru lahir di Sarawak atau Kuala Lumpur pada tahun 2020 diharapkan dapat hidup hingga kira-kira 74 tahun, sedangkan seorang lelaki yang baru lahir di Perlis, Terengganu atau Kelantan hanya dijangka hidup hingga 69 tahun, iaitu perbezaan lima tahun .

- Advertisement -

“Walaupun Malaysia menikmati dengan meningkatnya usia yang serupa dengan Mexico, dan lebih tinggi daripada Turki dan Thailand pada tahun 1990, negara-negara ini mengalahkan kita dalam tiga dekad terakhir dan mencatatkan jangka hayat yang lebih tinggi pada tahun 2019,” kata KRI.

Selain perbezaan hasil kesihatan berdasarkan jantina, etnik dan negara, penemuan laporan itu menunjukkan ketidaksamaan kesihatan antara kumpulan pendapatan dan pekerjaan, yang menyoroti peranan penting faktor sosial tersebut dalam membentuk hasil kesihatan.

Terbukti, status kesihatan dikaitkan secara terbalik dengan status sosioekonomi, kata KRI, menyatakan bahawa kesihatan yang buruk didapati lebih banyak berlaku di kalangan golongan berpendapatan rendah.

Lebih jauh lagi, walaupun pekerjaan dapat meningkatkan kesihatan dari segi sumber pendapatan, badan pemikir menyatakan bahawa pekerjaan juga dapat mempengaruhi keadaan kesihatan secara negatif.

Salah satu contoh yang diketengahkan oleh laporan tersebut adalah bahawa pekerja atau suri rumah yang tidak bergaji mempunyai tekanan darah tinggi tertinggi, yang mewakili 34,7%, berbanding dengan kumpulan pekerjaan lain seperti pekerja sendiri (30.7%), pekerja di sektor kerajaan atau separa kerajaan (29.4%) serta sektor swasta (18.8%).

Untuk meningkatkan kesihatan untuk semua dan menghilangkan jurang kesihatan, badan pengkaji itu mengatakan bahawa kebijakan harus melampaui faktor-faktor penentu yang secara langsung mempengaruhi kesihatan, dan lebih mengutamakan mekanisme sosial yang mendasari pengagihan kesihatan yang tidak adil.

Lebih khusus lagi, negara kita harus mempertimbangkan untuk menerapkan pendekatan pelbagai-sektor supaya berkait dalam menangani segala masalah, seperti menghilangkan halangan untuk pendidikan, memulakan program perlindungan sosial untuk penduduk yang diabaikan dan memperbaiki keadaan perumahan.

“Dalam merancang dasar-dasar nasional untuk meningkatkan kesejahteraan negara secara keseluruhan – sama ada perancangan bandar, pendidikan atau perindustrian – mereka tidak boleh berpisah dari potensi kesan terhadap kesihatan,” kata KRI.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img