spot_img
spot_img

Arizona dan Wisconsin Biden menang – kiraan semula

spot_img

(1 Dis): Arizona dan Wisconsin menjadikan kemenangan bagi calon Demokrat Joe Biden di negeri tersebut sebagai rasmi semalam, memberikan tamparan terbaru kepada kempen Presiden Donald Trump untuk membatalkan kekalahannya.

Biden mengalahkan Trump dengan 10,457 undi di Arizona, menurut keputusan rasmi yang diperakui oleh Setiausaha Negara Katie Hobbs di Phoenix. Proses itu diawasi oleh Gabenor Doug Ducey, Peguam Negara Mark Brnovich dan Ketua Hakim Mahkamah Agung negeri Robert Brutinel.

Pensijilan itu mengesahkan bahawa Biden memenangi negeri itu dan mencetuskan pelantikan pemilih yang akan memberikan 11 suara di Electoral College Arizona untuk Biden ketika mereka bersidang pada 14 Disember, kecuali jika mahkamah campur tangan.

- Advertisement -

Ketua Suruhanjaya Pilihan Raya Wisconsin Ann Jacobs juga secara rasmi mengesahkan keputusan pilihan raya semalam, mengirimkannya kepada Gabenor Demokrat, Tony Evers untuk melantik pemilih untuk 10 undi pilihan raya negeri ini. Tindakan Jacobs juga memulakan tempoh lima hari bagi Trump untuk mengemukakan sebarang bantahan atas hasil pengiraan semula.

Kempen Trump yang menelan kos AS $ 3 juta untuk penghitungan semula di dua daerah itu yang sangat kuat kepada parti Demokratik yang mengesahkan kemenangan Biden dan meningkatkan margin kemenangannya lebih dari 20,000 ke atas Trump.

Kempen Trump menyerang SOP pengundian, tetapi tidak hadir apabila penghitungan semula di dua daerah ini dijalankan. Namun pegawai pilihan raya di negeri itu berulang kali mempertahankan integriti pilihan raya.

- Advertisement -

Arizona dan Wisconsin adalah negeri medan perang terakhir yang dipertandingkan untuk menjadikan keputusan pilihan raya presiden mereka secara rasmi. Pennsylvania, Michigan dan Nevada mengesahkan kemenangan Biden minggu lalu, dan Georgia membuat kemenangannya secara rasmi pada 20 November.

Satu lagi kerugian dalam usaha Trump dan sekutunya untuk mengatasi kekalahannya dengan mencabar keputusan pilihan raya di mahkamah dan berusaha menghentikan perakuan di beberapa negeri, walaupun gagal mengemukakan bukti. Taktik tersebut telah menemui banyak kekalahan mahkamah.

“Pemilihan ini dilakukan dengan ketelusan, ketepatan dan keadilan sesuai dengan undang-undang dan prosedur pemilihan Arizona, walaupun terdapat banyak tuntutan yang tidak berasas,” kata Hobbs sebelum mengesahkan hasilnya di sana.

Negara itu juga mengesahkan kemenangan Demokrat Mark Kelly ke atas Senator Republik A.S. Martha McSally. Kelly akan dilantik pada hari Rabu ini tengah hari, menurut seorang pembantu kanan Demokrat.

Pada saat yang sama hasil pilihanraya Arizona dibuat secara rasmi, peguam peribadi Trump, Rudy Giuliani, turut serta dalam pertemuan pada hari Isnin semalam di sebuah hotel di Phoenix dengan para perundangan Republikan untuk membincangkan “penyelewengan dan penipuan pilihan raya.” Ini adalah sebahagian cara Giuliani seperti pertemuan serupa minggu lalu di Pennsylvania yang menginginkan Trump meminta untuk mengadu tetapi tiada bukti bahawa pilihan raya telah berlaku penipuan.

Kemenangan Biden di Arizona tidak layak mendapat penghitungan semula secara automatik kerana margin kemenangan yang besar daripada kurang 200 undi atau 1/10 dari 1% perbezaan antara kedua-dua calon. Tidak ada peruntukan untuk calon yang kalah untuk meminta pengiraan semula, menurut setiausaha pejabat negara. Ketua Parti Republikan Arizona, Kelli Ward, mengatakan parti itu berhasrat untuk mengajukan cabaran terhadap keputusan pilihan raya setelah pengiraan selesai.

Kemenangan Biden itu diteruskan setelah hakim Maricopa County menolak gangguan oleh Parti Republikan Arizona pada 19 November yang berusaha untuk memaksa daerah paling ramai penduduk negeri itu untuk menyelesaikan pengiraan ulang beberapa peti undi, walaupun tidak ada bukti penipuan pemilih atau kesalahan perisian . Demokrat telah menuduh GOP negara cuba menjadikan daerah itu tertinggal dari segi tarikh pengesahan undi negeri.

Trump setakat ini tidak mengalah, tetapi dia mengakui semasa wawancara pada hari Ahad lepas di Fox News bahawa perjuangan untuk mengatasi kekalahan pemilihannya “mungkin” tidak akan sampai ke Mahkamah Agung A.S., yang merupakan tujuan pasukan perundangannya.

Presiden dan peguamnya juga meminta perundangan yang dikuasai parti Republikan di negeri-negeri yang tewas untuk mengabaikan kemenangan undi popular Biden dan menamakan calon pilihan raya Trump. Tetapi beberapa pemimpin perundangan mengatakan bahawa itu tidak akan berlaku, dan pakar undang-undang mengatakan badan perundangan negara tidak dapat menolak pelantikan pemilihan Biden setelah keputusan undi rasmi.

“Pengesahan hasil ‘Palsu Arizona’ tidak beretika dan dengan sengaja mengambil bahagian dalam korupsi yang telah merugikan pengundi AZ,” kata peguam Trump Jenna Ellis, yang turut serta dalam pertemuan di Phoenix dengan Giuliani, di Twitter.

Pentadbiran Perkhidmatan Am A.S. telah mengakui Biden sebagai pemenang dan presiden meminta agensinya untuk bekerjasama. Penetapan itu mencetuskan proses peralihan formal, yang memberi pilihan kepada presiden terpilih dan pasukannya kepada pegawai agensi, buku taklimat dan sumber-sumber pemerintahan lain, termasuk dana sekitar AS $ 6 juta.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img